Code | S2-BIOET |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Philosophy and Sociology |
Field of studies | Bioethics |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Second cycle |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Minimum number of students | 10 |
Admission limit | 20 |
Duration | 2 years |
WWW address | https://bioetyka.uw.edu.pl/ |
Required document |
Dynamiczny rozwój medycyny, instytucji ochrony zdrowia, biomedycznych badań naukowych oraz rosnący wpływ człowieka na środowisko naturalne i zwierzęta powoduje, że coraz bardziej potrzebni są bioetycy mający wszechstronne, interdyscyplinarne wykształcenie, integrujące wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z różnych dziedzin wiedzy.
Stacjonarne studia drugiego stopnia na kierunku bioetyka przygotowują studentów to pracy badawczej i zawodowej w różnych obszarach bioetyki. Studenci zdobywają szeroką, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu etyki, a także z zakresu wyspecjalizowanych subdyscyplin filozofii, socjologii i antropologii medycyny, biopolityki, prawa medycznego, polityki zdrowotnej oraz nauk o organizacji systemów ochrony zdrowia.. Nabywają umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne niezbędne do pracy badawczej i dydaktycznej w zakresie bioetyki, a także do pracy w instytucjach publicznych i społecznych zajmujących się problematyką ochrony zdrowia, ochroną praw pacjentów lub ochroną praw zwierząt i przyrody. Zdobywają umiejętności konieczne do aktywnego uczestniczenia w różnego rodzaju gremiach opiniodawczo-doradczych z zakresu etyki badań naukowych i etyki klinicznej. Ponadto, uczą się śledzić i krytycznie komentować aktualne wydarzenia społeczne związane z bioetyką.
Studia należą do dziedziny nauk humanistycznych i nauk społecznych. W programie studiów reprezentowane są następujące dyscypliny naukowe: filozofia, nauki socjologiczne, nauki prawne, nauki o polityce i administracji, nauki o zarządzaniu i jakości, pedagogika. Dyscypliną wiodącą kierunku jest filozofia.
Studia trwają cztery semestry i prowadzone są w formie stacjonarnej w większości w budynku Instytutu Filozofii UW przy Krakowskim Przedmieściu 3. W czasie studiów student realizuje 1060 godzin zajęć dydaktycznych o charakterze wykładowym, ćwiczeniowym, seminaryjnym, konwersatoryjnym, warsztatowym i praktycznym. Między pierwszym a drugim rokiem studiów studenci odbywają praktyki zawodowe w formie wizyt studyjnych oraz krótkiego stażu w wybranej instytucji lub organizacji, np. w placówce prowadzącej działalność leczniczą, organizacji pozarządowej działającej w obszarze promocji i ochrony zdrowia bądź ochrony praw zwierząt, albo podmiocie administracji publicznej na rzecz ochrony zdrowia. Program studiów składa się z 16 (grup) przedmiotów obowiązkowych oraz wolnego albo ograniczonego wyboru.
Student samodzielnie wybiera tematykę zajęć „wartych” ponad połowę wszystkich punktów ECTS koniecznych do ukończenia studiów. Przykładowe przedmioty obowiązkowe to wstęp do bioetyki, etyka kliniczna oraz etyka badań naukowych. Najciekawszą grupą zajęć do wyboru są specjalistyczne, monograficzne seminaria bioetyczne. Są one prowadzone w języku polskim albo w języku angielskim i dzielą się na seminaria stałe oraz seminaria autorskie. Lista seminariów stałych obejmuje cztery przedmioty: etyka prokreacyjna, etyka końca życia, etyka nowych technologii, etyka środowiskowa. Co roku oferowane są nowe, ciekawe seminaria autorskie często prowadzone przez wykładowców spoza Uniwersytetu Warszawskiego.
Studenci przygotowują pracę magisterską pod opieką najwyższej klasy badaczy i nauczycieli akademickich. Podstawą pracy magisterskiej mogą być badania zarówno teoretyczne, jak i empiryczne.
Absolwenci będą mogli kontynuować kształcenie na studiach III stopnia na uczelniach polskich i zagranicznych, w szczególności na studiach z zakresu nauk humanistycznych, nauk społecznych oraz nauk o zdrowiu, a także na specjalistycznych studiach doktorskich z zakresu etyki praktycznej, bioetyki lub etyki medycznej. Studia na kierunku bioetyka przygotowują m.in. do pracy w charakterze: pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, członka komisji bioetycznej, członka komisji etycznej ds. doświadczeń na zwierzętach, członka szpitalnej komisji etycznej, pracownika administracyjnego komisji etycznej lub bioetycznej, nauczyciela bioetyki lub etyki medycznej, pracownika instytucji zajmującej się problematyką ochrony zdrowia oraz ochroną praw pacjentów, dziennikarza zajmującego się problematyką naukową i bioetyczną.
Więcej informacji na stronie: http://bioetyka.uw.edu.pl
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.
Kandydaci są kwalifikowani na podstawie punktacji, na którą składa się suma punktów (R) uzyskanych przez kandydata a) za średnią ocen z egzaminów (S) – 75% oceny oraz b) za ocenę na dyplomie (D) – 25% oceny, pomnożona przez 20. Maksymalna suma punktów wynosi 100. Punkty obliczane są według wzoru:
R=(S*0,75+D*0,25)*20.
Odpowiedniki liczbowe ocen:
- 6 (celujący) lub 5 (bardzo dobry) – 5;
- 4+ (dobry plus) – 4,5;
- 4 (dobry) – 4;
- 3+ (dostateczny plus) – 3,5;
- 3 (dostateczny) – 3.
Jeżeli uczelnia, która wydała dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny, nie umieszcza na dyplomie oceny, za podstawę obliczeń punktów przyjmuje się średnią ocen z egzaminów (S). Wówczas punkty oblicza się według poniższego wzoru:
R=S*20.
Jeżeli liczba kandydatów w danej turze rekrutacji przekroczy dwukrotność limitu przyjęć, kandydaci będą zobowiązani do przystąpienia do rozmowy kwalifikacyjnej poświęconej zagadnieniom bioetycznym omawianym w dwóch (2) tekstach wybranych z wcześniej podanego wykazu lektur. Wykaz obowiązujących lektur zostanie podany na stronie IRK w terminie określonym w ogólnej części uchwały rekrutacyjnej. Ocenie będzie podlegać zrozumienie przez kandydata lektur (rekonstrukcja zawartego w nich stanowiska) oraz umiejętność zajęcia własnego stanowiska i uzasadnienia go. Rozmowa kwalifikacyjna będzie oceniana w skali od 0 do 25 punktów. Punkty z rozmowy kwalifikacyjnej (K) będą sumowane z punktami za średnią ocen z egzaminów i ocenę na dyplomie (R) według poniższego wzoru:
R=[(S*0,75+D*0,25)*20]+K
Odpowiedniki liczbowe ocen:
- 6 (celujący) lub 5 (bardzo dobry) – 5;
- 4+ (dobry plus) – 4,5;
- 4 (dobry) – 4;
- 3+ (dostateczny plus) – 3,5;
- 3 (dostateczny) – 3.
Jeżeli uczelnia, która wydała dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny, nie umieszcza na dyplomie oceny, punkty z rozmowy kwalifikacyjnej (K) będą̨ sumowane z punktami za średnią ocen z egzaminów (S) według poniższego wzoru:
R=(S*20)+K
Lista lektur do rozmowy kwalifikacyjnej
Kandydat wybiera dwie lektury (jedną w j. polskim, drugą w j. angielskim) z poniższej listy.
Pojęcie zdrowia i choroby
1. Z. Szawarski, Dwa rodzaje wiedzy medycznej, [w:] Z. Szawarski, „Mądrość i sztuka leczenia”, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005, s. 67-83.
2. T. Szasz, The myth of mental illness, “ American Psychologist” 1960, vol. 15, nr 2, s. 113-118.
Etyka kliniczna
3. P. Łuków, Komu jest potrzebny kodeks etyki lekarskiej, „ISF Diametros” 2007, http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/?l=1&p=cnf4&m=44&jh=1&ih=72. 4.
4. J. Savulescu , Conscientious Objection in Medicine, „BMJ British Medical Journal” 2006 (332)7536, s. 294-297.
Etyka prokreacyjna
5. M.A. Warren, O moralnym i prawnym statusie aborcji [w:] „Początki ludzkiego życia”, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2010, s. 197-214.
6. R.M. Hare, Abortion and the golden rule, „ Philosophy and Public Affairs” 1975 (4)3, s. 201-222.
Etyka końca życia
7. D. Marquis, Słabość argumentu za legalizacją samobójstwa z pomocą lekarza, [w:] „Wokół śmierci i umierania”, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2009, s. 303-318.
8. D.W. Brock, Active voluntary euthanasia, „The Hastings Center Report” 1992, vol. 22, nr 2, s. 10-22.
Etyka nowych biotechnologii
9. D.W. Brock, Klonowanie ludzi: ocena etycznych argumentów za i przeciw, [w:] „Czy powstanie klon człowieka? Fakty i fantazje”, red. M. Nussbaum, C. Sunstein, Warszawa, Diogenes 2000: 151-176.
10. J. Savulescu, B. Foddy, M. Clayton, Why we should allow performance enhancing drugs in sport, British Journal of Sports Medicine 2004, vol. 38, nr 6, s. 366-70.
Etyka środowiskowa
11. P. Singer, Zwierzęta i ludzie jako istoty równe sobie, „Etyka” 1980, vol. 18, s. 49-61.
12. A. Leopold, Land ethics, [w:] „ Ethics in Practice. An Anthology” 2. Ed., red. H. LaFollette, Blackwell Publishers. 631-639.
Etyka badań naukowych
13. H. Jonas, Filozoficzne refleksje na temat eksperymentów z udziałem ludzi, [w:] „Badania z udziałem ludzi”, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2011, s. 333-354.
14. J. Harris, Scientific research is a moral duty, „ Journal of Medical Ethics” 2005, vol. 31, s. 242-248.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Kandydaci mogą zostać zobowiązani do przystąpienia dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego w stopniu umożliwiającym studiowanie. W celu oceny stopnia znajomości języka polskiego kandydaci proszeni są o załączenie skanów niezbędnych dokumentów na koncie rejestracyjnym oraz o kontakt z komisją rekrutacyjną danego kierunku niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.
Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Termin egzaminu: 23 września 2019 r., godz. 16:00
Ogłoszenie wyników: 25 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
-
I termin: 26 i 27.09.2019, godz. 12:00-15:00
-
II termin: 28 i 30.09.2019, godz. 12:00-15:00
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Instytut Filozofii