This is a test installation. It cannot be used for recruitment.

Degree programmes (first-cycle,second-cycle, long-cycle) - 2019/2020

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Journalism and Media Studies

Details
Code S2-DM
Organizational unit Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Field of studies Journalism and Media Studies
Form of studies Full-time
Level of education Second cycle
Educational profile practical
Language(s) of instruction Polish
Minimum number of students 125
Admission limit 150
Duration 2 years
WWW address https://www.wdib.uw.edu.pl/
Required document
  • Higher education
There is currently no active phase.

(show past turns)

Studia stacjonarne II stopnia o profilu praktycznym na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo trwają 4 semestry. Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania tytułu zawodowego magistra wynosi 120. Wiodącą dyscypliną na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo jest nauka o komunikacji społecznej i mediach.

Podstawą programu kształcenia na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo są przedmioty obowiązkowe z zakresu szeroko rozumianych nauk o mediach takie jak: Główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku, Problemy prawne mediów, reklamy i public relations, Psychologia mediów, Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, Ekonomika mediów, Metody badań medioznawczych, Media lokalne i środowiskowe, Pragmatyka językowa, Semiotyka mediów, Analiza medialnych dyskursów kulturowych, Rynki medialne, PR w Internecie i mediach społecznościowych.

Treści kształcenia uzupełniają przedmioty ukierunkowane na poszerzenie wiedzy i umiejętności o charakterze specjalistycznym i praktycznym realizowanych w ramach czterech różnych specjalności:

  • Dziennikarstwo
  • Fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza,
  • Public relations i marketing medialny,
  • Dokumentalistyka. Reportaż. Film TV.

Specjalność studenci będą wybierać pod koniec pierwszego semestru. W ramach rekrutacji na specjalności studenci poza wskazaniem preferowanej specjalności będą mogli wykazać się doświadczeniem/dorobkiem potwierdzającym ich zainteresowanie specjalnością. Informacje dotyczące kwalifikacji na poszczególne specjalności studenci znajdą na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii w zakładce Studenci (https://www.wdib.uw.edu.pl/studenci)

W programie studiów przewidziany jest wspólny blok zajęć o charakterze podstawowym, wprowadzający studenta/kę w tematykę analiz dyskursów medialnych, genologii i hermeneutyki tekstów, psychologii mediów, ekonomiki mediów, propedeutyki badań opinii publicznej. Natomiast każda ze specjalizacji zawiera odrębnych blok modułów o charakterze specjalizacyjnym i warsztatowym.

Przedmioty obowiązkowe w programie studiów mają wymiar zarówno teoretyczny, jak i praktyczny.

Oznacza to nakierowanie na osiąganie efektów kształcenia w zakresie praktycznego wykorzystania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które bez wątpienia okażą się niezbędne na współczesnym rynku pracy. Zakładane efekty kształcenia osiągnięte zostaną poprzez realizację części modułów w formie konwersatoriów i ćwiczeń prowadzonych w małych grupach. Dokładny program studiów jest zamieszczony na stronie https://www.wdib.uw.edu.pl/studia/opis-studiow/programy-studiow.

Szczególne znaczenie dla realizacji celów kształcenia mają praktyki zawodowe realizowane w trakcie dwóch lat studiów w wymiarze nie mniejszym niż 6 miesięcy. Celem praktyk jest praktyczne przygotowania studenta/ki do wymagań współczesnego rynku pracy. Praktyki zawodowe odbywać się będą w publicznych i niepublicznych instytucjach związanych z funkcjonowaniem rynku mediów (stacje telewizyjne, stacje radiowe, biura prasowe, portale internetowe) oraz zaplecza medialnego takich jako koncerny medialne, agencje reklamowe, firmy PR.

Absolwent specjalności dziennikarstwo uzyskuje umiejętności pozwalające mu na całkowicie samodzielną pracę w klasycznych instytucjach medialnych (redakcje prasowe, radiowe, telewizyjne).

Absolwent po skończeniu specjalności public relations i marketing medialny będzie posiadał umiejętność prowadzenia działalności specjalisty public relations i marketingu medialnego oraz promocji wszelkich instytucji publicznych i państwowych, firm i przedsiębiorstw państwowych i prywatnych. Od specjalistów wykonujących obowiązki specjalisty public relations oczekuje się samodzielnego wykonywania zadań związanych z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną podmiotów. Może być również aktywnym uczestnikiem w pracach większych zespołów ludzkich realizujących konkretne projekty PR, w pracach zespołów działających dla różnych wspólnot i instytucji.

Absolwent specjalności fotografia prasowa reklamowa i wydawnicza będzie posiadał praktyczne umiejętności z zakresu technik fotograficznych, fotografii cyfrowej, projektowania graficznego, obrazowania graficznego, oraz będzie posiadał umiał wykorzystać ich zalety, a także ograniczenia w ich zastosowaniu w pracy zawodowej. Będzie przygotowany do swobodnego funkcjonowania w świecie sztuki, jako autor dzieł, ale też jako organizator działań fotograficznych, kurator wystaw i teoretyk obrazów realizowanych metodami fotograficznymi.

Absolwent specjalności Dokumentalistyka. Reportaż. Film TV zdobywa umiejętności potrzebne to samodzielnego tworzenia reportaży prasowych, radiowych, fotoreportaży, a także praktyczne umiejętności potrzebne do pracy z dźwiękiem i obrazem (montaż, sztuka realizacji dźwięku).

 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt.

Rekrutacja odbywa się na kierunek dziennikarstwo i metaloznawstwo, na podstawie oceny z dyplomu, egzaminu oraz rozmowy kwalifikacyjnej z przedstawieniem portfolio zawierającej dorobek kandydata.

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku.

Kwalifikacja obejmuje trzy etapy:

1/ Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 10%);

Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 70 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 60 punktów,
  • ocena dostateczna – 50 punktów.

2/ Punkty za egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (z wagą 50%);

Sposób przeliczania oceny z egzaminu:

  • 60-55 – 100 punktów,
  • 54-50 – 90 punktów,
  • 49-45 – 80 punktów,
  • 44-40 – 70 punktów,
  • 39-35 – 60 punktów,
  • 34-30 – 50 punktów,
  • 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.

Zagadnienia na egzamin zostaną opublikowane w systemie IRK.

3/ Rozmowa kwalifikacyjna z przedstawieniem portfolio (z wagą 40%);

Sposób przeliczania oceny z rozmowy kwalifikacyjnej:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 70 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 60 punktów,
  • ocena dostateczna – 50 punktów,
  • ocena niedostateczna – dyskwalifikacja kandydata z postępowania rekrutacyjnego.

W portfoilo mogą znajdować się próbki i przykłady prac, mogących być podstawą do oceny umiejętności, zdolności kandydata oraz dokumenty świadczące o jego doświadczeniu zawodowym:

Nieobecność na egzaminie lub rozmowie kwalifikacyjnej dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Zagadnienia na egzamin pisemny i rozmowę kwalifikacyjną na studia II stopnia

Egzamin pisemny

Egzamin pisemny na studia stacjonarne II stopnia na kierunek dziennikarstwo i medioznawstwo będzie miał charakter testu jednokrotnego wyboru.

Zagadnienia:

  1. Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku.
  2. Zróżnicowanie stylistyczne języka mediów.
  3. Potoczność w mediach.
  4. Język i jego odmiany.
  5. Rynek dzienników – charakterystyka danego rynku krajowego (najważniejsze tytuły, wg prestiżu, nakładu i zasięgu [Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja])
  6. Telewizyjni i radiowi nadawcy publiczni w USA i Europie [Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja].
  7. Telewizyjni i radiowi nadawcy komercyjni w USA i Europie [Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja].
  8. Bariery dla kapitału zagranicznego w mediach; przykłady (limity udziałów w rynku i inne warunki)
  9. Rynek informacji: największe światowe agencje informacyjne; regionalizacja i specjalizacja
  10. Media – definicje, klasyfikacje, funkcje, formy własności.
  11. System prasowy i rynek prasowy – charakterystyka pojęcia.
  12. Koncerny medialne na polskim rynku prasowym – główni gracze i charakterystyczne cechy ich działalności.
  13. Tabloidy – historia i współczesność. Najważniejsze tytuły i cechy szczególne.
  14. Dzienniki i tygodniki opinii – sytuacja na polskim rynku. Liderzy, główne tendencje i zmiany w ofercie, sposoby promowania, nowe formy reklamowe.
  15. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (działalność prawodawcza, procesy koncesyjne na rynku radiowym i telewizyjnym, KRRiTV jako organ kontrolny).
  16. Polski rynek radiofoniczny (Polskie Radio S. A. – charakterystyczne cechy i struktura gatunkowa programów, ogólnopolscy nadawcy prywatni, proces koncesyjny, zmiany własnościowa, ewolucja programowa nadawców ogólnokrajowych, grupy rozgłośni radiowych – proces koncentracji, Radio Maryja jako nadawca społeczny).
  17.  Retoryka reklamy
  18. Schematy przekazywania treści w mediach.
  19. Rodzaje interpretacji komunikatów medialnych.
  20. Skutki oddziaływania mediów – główne koncepcje.
  21. Mediatyzacja polityki – analiza pojęcia
  22. Media masowe w systemie politycznym – doktryny medialne
  23. Krytyka podmiotowa i krytyka przedmiotowa.
  24. Charakterystyka reklamy komercyjnej, politycznej i społecznej.
  25. Ochrona dóbr osobistych.
  26. Prawo do informacji.
  27. Ustawowe gwarancje wolności prasy
  28. Odpowiedzialność dziennikarza wobec źródła informacji.
  29. Przedmiot i podmiot prawa autorskiego.
  30. Pojęcie plagiatu i jego postacie.
  31. Strategia public relations.
  32. Definicje public relations.
  33. Rynek public relations w Polsce i na świecie.
  34. Komunikacja dwukierunkowa (feedback, sprzężenie zwrotne) w PR.
  35. Media społecznościowe w PR.
  36. PR a reklama – podobieństwa i różnice.
  37. Polityczne public relations a marketing polityczny.
  38. Lobbing i public affairs.
  39. Podstawowe techniki PR.
  40. „Czarny PR” – cele i metody działania.
  41. Rola badań w public relations.
  42. Marketing, promocja, reklama – relacje wzajemne.
  43. Public relations a marketing.
  44. Najważniejsi przedstawiciele nurtów w fotografii XIX i XX wieku.
  45. Najważniejsze ugrupowania i agencje fotograficzne XX wieku.
  46. Współcześni wybitni przedstawiciele fotografii polskiej i światowej od 1990\
  47. Najważniejsze europejskie konkursy, agencje, wystawy fotograficzne oraz wydawnictwa publikujące fotografię.
  48. Wymień kilku znaczących reportażystów z międzywojnia, PRL i okresu po 89 roku.
  49. Z jakimi przełomami w świecie mediów związałbyś powstanie pojęcia „dziennikarstwa obywatelskiego” .
  50. Co to jest literatura lub teatr faktu? Jeśli znasz, wymień przedstawicieli.
  51. Wymień znaczące polskie filmy dokumentalne, które zdobyły nagrody na festiwalach. Dlaczego uważasz je za znaczące?
  52. Czy reportaż i film dokumentalny to to samo? Uzasadnij wypowiedź.
  53. Jakie problemy uważasz za najważniejsze dla kondycji człowieka u progu XXI wieku?
  54. Polskie festiwale filmowe: sytuacja na polskim rynku, główne tendencje, sposoby promowania.
  55. Oral history: co można rozumieć przez to pojęcie, znaczenie w reportażu i filmie dokumentalnym.

Rozmowa kwalifikacyjna

Kandydaci którzy zaliczą egzamin pisemny otrzymają wiadomości w IRK lub e-mailowo o dokładnej godzinie i miejscu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Nie ma możliwości zmiany terminu.

W trakcie rozmowy poddane zostanie pod ocenę predyspozycje i umiejętności dziennikarskie i artystyczne kandydata oraz jego portfolio. Oceniane także będą wiedza kandydatów oraz ich motywacja do podjęcia studiów na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo.

Przykładowymi zagadnieniami poruszanymi podczas rozmowy będą między innymi:

  • dorobek kandydata (portfolio, wykształcenie, hobby, staże)
  • znajomość aktualnych wydarzeń w Polsce i na Świecie
  • wiedza z zakresu systemów medialnych (Polska, USA, Rosja, Niemcy, Francja, Wielka Brytania), etyki, gatunków dziennikarskich
  • wiedza z zakresu teorii i praktyki PR, reklamy i marketingu, propagandy
  • zagadnienia związane z historią i estetyką fotografii, podstawami fototechnicznymi oraz tematyką związaną ze współczesną fotografią
  • zagadnienia związane z reportażem telewizyjnym oraz filmem dokumentalnym, jego historią oraz najnowszymi produkcjami, podstawowymi zagadnieniami technicznymi związanymi z przygotowaniem reportaży i filmów dokumentalnych

W skład portfolio mogą wchodzić:

  • zaświadczenie z odbycia praktyk w redakcji lub wydawnictwie,
  • opublikowane artykuły w prasie lub internecie (ksero gazety lub wydruk ze strony wraz ze źródłem),
  • płyta z audycją radiową lub programem telewizyjnym, w którym kandydat brał udział,
  • zaświadczenie z odbycia praktyk w agencji public relations lub instytucji public relations,
  • opublikowane artykuły w prasie lub internecie o tematyce public relations (ksero gazety lub wydruk ze strony wraz ze źródłem),
  • 30 zdjęć na nośniku cyfrowym, podpisane swoim imieniem i nazwiskiem oraz peselem. Prosimy przynieść płytę na egzamin pisemny. Zostanie ona oddana podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

W przypadku braku portfolio komisja obniży ocenę końcową z rozmowy o jeden stopień.

Rozmowa będzie trwała ok. 10 minut.

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Termin egzaminu pisemnego: 16 września 2019 r. godz. 12:00, ul. Bednarska 2/4, Aula Kolumnowa.

Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej zostanie przesłany na e-mail po egzaminie pisemnym.

Termin rozmowy kwalifikacyjnej z portfolio: 17 września 2019 r.

Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23 września 2019 (godz. 14:00-18:00), 24 września 2019 (godz. 10:00-14:00)
  • II termin: 25 września 2019 (godz. 14:00-18:00), 26 września 2019 (godz. 10:00-14:00)
  • III termin: 27 września 2019 (godz. 14:00-18:00), 30 września 2019 (godz. 10:00-14:00)
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii