Journalism and Media Studies
In power from: 12 Feb 2019
Registration criteria
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
Próg kwalifikacji: 50 pkt.
Rekrutacja odbywa się na kierunek dziennikarstwo i metaloznawstwo, na podstawie oceny z dyplomu, egzaminu oraz rozmowy kwalifikacyjnej z przedstawieniem portfolio zawierającej dorobek kandydata.
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku.
Kwalifikacja obejmuje trzy etapy:
1/ Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 10%);
Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:
- ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
- ocena dobra plus – 80 punktów,
- ocena dobra – 70 punktów,
- ocena dostateczna plus – 60 punktów,
- ocena dostateczna – 50 punktów.
2/ Punkty za egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (z wagą 50%);
Sposób przeliczania oceny z egzaminu:
- 60-55 – 100 punktów,
- 54-50 – 90 punktów,
- 49-45 – 80 punktów,
- 44-40 – 70 punktów,
- 39-35 – 60 punktów,
- 34-30 – 50 punktów,
- 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.
Zagadnienia na egzamin zostaną opublikowane w systemie IRK.
3/ Rozmowa kwalifikacyjna z przedstawieniem portfolio (z wagą 40%);
Sposób przeliczania oceny z rozmowy kwalifikacyjnej:
- ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
- ocena dobra plus – 80 punktów,
- ocena dobra – 70 punktów,
- ocena dostateczna plus – 60 punktów,
- ocena dostateczna – 50 punktów,
- ocena niedostateczna – dyskwalifikacja kandydata z postępowania rekrutacyjnego.
W portfoilo mogą znajdować się próbki i przykłady prac, mogących być podstawą do oceny umiejętności, zdolności kandydata oraz dokumenty świadczące o jego doświadczeniu zawodowym:
Nieobecność na egzaminie lub rozmowie kwalifikacyjnej dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Zagadnienia na egzamin pisemny i rozmowę kwalifikacyjną na studia II stopnia
Egzamin pisemny
Egzamin pisemny na studia stacjonarne II stopnia na kierunek dziennikarstwo i medioznawstwo będzie miał charakter testu jednokrotnego wyboru.
Zagadnienia:
- Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku.
- Zróżnicowanie stylistyczne języka mediów.
- Potoczność w mediach.
- Język i jego odmiany.
- Rynek dzienników – charakterystyka danego rynku krajowego (najważniejsze tytuły, wg prestiżu, nakładu i zasięgu [Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja])
- Telewizyjni i radiowi nadawcy publiczni w USA i Europie [Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja].
- Telewizyjni i radiowi nadawcy komercyjni w USA i Europie [Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja].
- Bariery dla kapitału zagranicznego w mediach; przykłady (limity udziałów w rynku i inne warunki)
- Rynek informacji: największe światowe agencje informacyjne; regionalizacja i specjalizacja
- Media – definicje, klasyfikacje, funkcje, formy własności.
- System prasowy i rynek prasowy – charakterystyka pojęcia.
- Koncerny medialne na polskim rynku prasowym – główni gracze i charakterystyczne cechy ich działalności.
- Tabloidy – historia i współczesność. Najważniejsze tytuły i cechy szczególne.
- Dzienniki i tygodniki opinii – sytuacja na polskim rynku. Liderzy, główne tendencje i zmiany w ofercie, sposoby promowania, nowe formy reklamowe.
- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (działalność prawodawcza, procesy koncesyjne na rynku radiowym i telewizyjnym, KRRiTV jako organ kontrolny).
- Polski rynek radiofoniczny (Polskie Radio S. A. – charakterystyczne cechy i struktura gatunkowa programów, ogólnopolscy nadawcy prywatni, proces koncesyjny, zmiany własnościowa, ewolucja programowa nadawców ogólnokrajowych, grupy rozgłośni radiowych – proces koncentracji, Radio Maryja jako nadawca społeczny).
- Retoryka reklamy
- Schematy przekazywania treści w mediach.
- Rodzaje interpretacji komunikatów medialnych.
- Skutki oddziaływania mediów – główne koncepcje.
- Mediatyzacja polityki – analiza pojęcia
- Media masowe w systemie politycznym – doktryny medialne
- Krytyka podmiotowa i krytyka przedmiotowa.
- Charakterystyka reklamy komercyjnej, politycznej i społecznej.
- Ochrona dóbr osobistych.
- Prawo do informacji.
- Ustawowe gwarancje wolności prasy
- Odpowiedzialność dziennikarza wobec źródła informacji.
- Przedmiot i podmiot prawa autorskiego.
- Pojęcie plagiatu i jego postacie.
- Strategia public relations.
- Definicje public relations.
- Rynek public relations w Polsce i na świecie.
- Komunikacja dwukierunkowa (feedback, sprzężenie zwrotne) w PR.
- Media społecznościowe w PR.
- PR a reklama – podobieństwa i różnice.
- Polityczne public relations a marketing polityczny.
- Lobbing i public affairs.
- Podstawowe techniki PR.
- „Czarny PR” – cele i metody działania.
- Rola badań w public relations.
- Marketing, promocja, reklama – relacje wzajemne.
- Public relations a marketing.
- Najważniejsi przedstawiciele nurtów w fotografii XIX i XX wieku.
- Najważniejsze ugrupowania i agencje fotograficzne XX wieku.
- Współcześni wybitni przedstawiciele fotografii polskiej i światowej od 1990\
- Najważniejsze europejskie konkursy, agencje, wystawy fotograficzne oraz wydawnictwa publikujące fotografię.
- Wymień kilku znaczących reportażystów z międzywojnia, PRL i okresu po 89 roku.
- Z jakimi przełomami w świecie mediów związałbyś powstanie pojęcia „dziennikarstwa obywatelskiego” .
- Co to jest literatura lub teatr faktu? Jeśli znasz, wymień przedstawicieli.
- Wymień znaczące polskie filmy dokumentalne, które zdobyły nagrody na festiwalach. Dlaczego uważasz je za znaczące?
- Czy reportaż i film dokumentalny to to samo? Uzasadnij wypowiedź.
- Jakie problemy uważasz za najważniejsze dla kondycji człowieka u progu XXI wieku?
- Polskie festiwale filmowe: sytuacja na polskim rynku, główne tendencje, sposoby promowania.
- Oral history: co można rozumieć przez to pojęcie, znaczenie w reportażu i filmie dokumentalnym.
Rozmowa kwalifikacyjna
Kandydaci którzy zaliczą egzamin pisemny otrzymają wiadomości w IRK lub e-mailowo o dokładnej godzinie i miejscu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Nie ma możliwości zmiany terminu.
W trakcie rozmowy poddane zostanie pod ocenę predyspozycje i umiejętności dziennikarskie i artystyczne kandydata oraz jego portfolio. Oceniane także będą wiedza kandydatów oraz ich motywacja do podjęcia studiów na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo.
Przykładowymi zagadnieniami poruszanymi podczas rozmowy będą między innymi:
- dorobek kandydata (portfolio, wykształcenie, hobby, staże)
- znajomość aktualnych wydarzeń w Polsce i na Świecie
- wiedza z zakresu systemów medialnych (Polska, USA, Rosja, Niemcy, Francja, Wielka Brytania), etyki, gatunków dziennikarskich
- wiedza z zakresu teorii i praktyki PR, reklamy i marketingu, propagandy
- zagadnienia związane z historią i estetyką fotografii, podstawami fototechnicznymi oraz tematyką związaną ze współczesną fotografią
- zagadnienia związane z reportażem telewizyjnym oraz filmem dokumentalnym, jego historią oraz najnowszymi produkcjami, podstawowymi zagadnieniami technicznymi związanymi z przygotowaniem reportaży i filmów dokumentalnych
W skład portfolio mogą wchodzić:
- zaświadczenie z odbycia praktyk w redakcji lub wydawnictwie,
- opublikowane artykuły w prasie lub internecie (ksero gazety lub wydruk ze strony wraz ze źródłem),
- płyta z audycją radiową lub programem telewizyjnym, w którym kandydat brał udział,
- zaświadczenie z odbycia praktyk w agencji public relations lub instytucji public relations,
- opublikowane artykuły w prasie lub internecie o tematyce public relations (ksero gazety lub wydruk ze strony wraz ze źródłem),
- 30 zdjęć na nośniku cyfrowym, podpisane swoim imieniem i nazwiskiem oraz peselem. Prosimy przynieść płytę na egzamin pisemny. Zostanie ona oddana podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
W przypadku braku portfolio komisja obniży ocenę końcową z rozmowy o jeden stopień.
Rozmowa będzie trwała ok. 10 minut.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Termin egzaminu pisemnego: 10 lipca 2019 r., godz. 10:00, ul. Bednarska 2/4, aula kolumnowa.
Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej zostanie przesłany na e-mail po egzaminie pisemnym.
Termin rozmowy kwalifikacyjnej z portfolio: 11-12 lipca 2019 r.
Ogłoszenie wyników: 19 lipca 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 22-23 lipca 2019 r. (godz. 14:00-18:00), 24 lipca 2019 r. (godz. 10:00-14:00)
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 25 lipca 2019 r. (godz. 14:00-18:00), 26 lipca 2019 r. (godz. 10:00-14:00)
- III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 29 lipca 2019 r. (godz. 14:00-18:00), 30 lipca 2019 r. (godz. 10:00-14:00)
- kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii