Ethnology and Cultural Anthropology


In power from: 13 Feb 2019

Registration criteria

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Warunkiem przystąpienia do kwalifikacji jest uzyskanie dyplomu licencjata, magistra, inżyniera lub dyplomu równoważnego.

Elementy postępowania kwalifikacyjnego brane pod uwagę:

  1. Rozmowa na temat ogłoszonych wcześniej tekstów i powiązanych z nimi tematów – max. 100 punktów.

W czasie egzaminu kandydatom zostaną zadane cztery pytania. Odpowiedzi na pytania będą punktowane od 0 do 25 punktów. Przy ocenie rozmowy brane są pod uwagę:

Na ocenę wypowiedzi ma wpływ:

Kandydaci, którzy uzyskali w czasie rozmowy poniżej 40 punktów, nie zostaną przyjęci.

Tematem rozmowy kwalifikacyjnej będą zadane lektury związane z głównymi teoriami i nurtami w badaniach antropologicznych. Do listy lektur dołączona zostanie lista problemów, na które kandydaci muszą przygotować – w oparciu o zadane lektury – wypowiedzi ustne. Pytania zadawane podczas rozmowy dotyczyć będą samych lektur, a także przedstawionych tematów. Lista lektur i tematów zostanie zamieszczona w systemie IRK w terminie określonym w ogólnej części uchwały rekrutacyjnej.

Kandydaci proszeni są o przeczytanie wybranego tekstu z listy i przygotowanie krytycznego omówienia lektury.

  1. Tim Ingold, „Człowieczyć” to czasownik [w:] red. M. Buchowski, A. Bentkowski, Colloquia antropologica. Warszawa, 2013.
  2. Kirsten Hastrup, O ugruntowywaniu się światów. Empiryczne podstawy etnografii [w:] red. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury, t.2, Warszawa 2006.
  3. Igor Kopytoff , Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, w: Badanie kultury, red. M. Kempny, E, Nowicka, Warszawa 2003, s.249-274.
  4. James Clifford, O autorytecie etnograficznym, [w:] tegoż, Kłopoty z kulturą. Warszawa 2000
  5. Clifford Geertz, Myśl potoczna jako system kulturowy, [w:] tegoż Wiedza lokalna. WUJ, 2005.
  6. Pierre Bourdieu, Kapital symboliczny [w:] tegoż Zmysł praktyczny. WUJ 2008.
  7. Michael Herzfeld, Zażyłośc kulturowa: pierwsze przybliżenie [w:] tegoż Zażyłość kulturowa. WUJ 2007.
  8. Kazimiera Zawistowicz-Adamska, Społeczność wiejska. Doświadczenia i rozważania z badań terenowych w Zaborowie, Łodź: Polski Instytut Służby Społecznej 1948, s. 35-88.
  9. Paul Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2010.

Zakres pytań:

  1. Jaki jest główny temat i cel lektury? Jakie pytania stawiane są w danym artykule? Czy pytanie te stawiane są w satysfakcjonujący i precyzyjny sposób?
  2. Jaki materiał jest analizowany (obserwacje, doświadczenia autora, wywiady, materiały archiwalne, teksty teoretyczne, prace innych autorów)? Jakie są proporcje między poszczególnymi rodzajami materiałów, czy prezentowane są one rozdzielenie czy jako części tej samej argumentacji? Jak autor/ka prowadził/a badania? Z jakich inspiracji teoretycznych autor/ka korzysta/korzystała?
  3. W jaki sposób skonstruowany jest tekst czasowo i przestrzennie – czy zaczynamy od tu i teraz, a następnie autor zabiera nas w przeszłość, czy tez zachowana jest chronologia? A może czas w danym tekście ogóle nie istnieje? Czy zaczynamy od szczegółu czy od ogółu? W jaki sposób autor otwiera monografię i jakie ma to znaczenie? Jakie strategie argumentacyjne są obecne w tekście?
  4. Czyim głosem mówi autor/ka? Jakiej formy osobowej używa i jak ta decyzja może wpływać na odbiór monografii? W jaki sposób autor buduje swój autorytet? Jaki stosunek ma autor/ka do badanych ludzi, do teorii antropologicznych oraz do czytelników?
  5. W jaki sposób charakteryzowani są ludzie występujący w artykule? Czy występują jako grupa, czy jako poszczególne osoby? Czy autor/ka oddaje im głos i w jaki sposób? W jaki sposób opisywane są miejsca i zdarzenia? Jaki jest poziom abstrakcji tekstu i zwartych w nim wniosków?
  6. W jaki sposób łączona/rozdzielana jest teoria i opis etnograficzny? Czy etnografia w jasny sposób wspiera wnioski teoretyczne? Co jest nicią przewodnią – teoria czy etnografia?
  7. Z jakich inspiracji teoretycznych autor/ka korzysta/korzystała? W jaki sposób wprowadzania jest teoria etnologiczna i antropologiczna? Do czego służy w danym tekście?

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Kandydaci mogą zostać zobowiązani do przystąpienia dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego w stopniu umożliwiającym studiowanie. W celu oceny stopnia znajomości języka polskiego kandydaci proszeni są o załączenie skanów niezbędnych dokumentów na koncie rejestracyjnym oraz o kontakt z komisją rekrutacyjną danego kierunku niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.

Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Termin egzaminu: 18 września 2019 r., godz. 11:00

Ogłoszenie wyników: 23 września 2019 r., godz. 9:00

Przyjmowanie dokumentów: 

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej