Code | S2-HI |
---|---|
Organizational unit | Faculty of History |
Field of studies | History |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Second cycle |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Minimum number of students | 15 |
Admission limit | 60 |
Duration | 2 years |
WWW address | http://www.ihuw.pl/ |
Required document |
Kierunek objęty wsparciem z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, realizowanym w ramach PO WER, ścieżka 3.5, którego beneficjentami będą studenci przyjęci na studia w roku akademickim 2019/2020.
W kształceniu na studiach II stopnia Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego wyposaża studentów w umiejętności warsztatowe pozwalające na samodzielną pracę badawczą oraz kształtuje wśród przyszłych historyków postawę otwartości na różnorodne podejścia metodologiczne i gotowości do samodzielnego podejmowania i rozwiązywania problemów badawczych.
Proces kształcenia przebiega przez wprowadzenie indywidualnego planu studiów ustalanego przez studenta w ciągu pierwszego semestru pierwszego roku studiów, realizowanego pod nadzorem wybranego opiekuna naukowego. Oferta programowa zawiera grupy zajęć służące rozwojowi wysokospecjalistycznych umiejętności warsztatowych i z zakresu komunikacji naukowej. Szczególny nacisk kładziony jest na zajęcia seminaryjne w grupach o charakterze zbliżonym strukturą do zespołów badawczych i wdrażanie studenta do pełnienia różnych ról w takich zespołach. Studenci przygotowywani są do pracy w warunkach zmiany technologicznej poprzez wprowadzenie przedmiotów kształtujących umiejętności opracowywania nowych typów źródeł historycznych (źródła cyfrowe, źródła masowe, cyfrowe źródła wizualne) przy zastosowaniu metod z pogranicza nauk humanistycznych i ścisłych oraz upowszechniania wyników badań historycznych z wykorzystaniem różnych mediów (historia cyfrowa). Oferta programowa zawiera zajęcia rozwijające przedsiębiorczość studenta i absolwenta oraz umiejętności miękkie (zwłaszcza komunikacyjne oraz z zakresu projektowania i organizowania pracy własnej i innych, także w zespole).
Potencjał naukowy Instytutu Historycznego tworzy możliwości kształtowania indywidualnej ścieżki badawczej studenta oraz rozwijania przez studentów indywidualnych zainteresowań w ramach oferowanego przez Instytut Historyczny indywidualnego toku studiów. Dzięki szerokiej ofercie seminariów dyplomowych (około pięćdziesięciu) studenci otrzymują możliwość podejmowania zróżnicowanych i wysokospecjalistycznych tematów prac magisterskich. Na zajęciach w Instytucie Historycznym studenci mają możliwość wymiany poglądów naukowych z doświadczonymi i uznanymi w kraju i na świecie historykami. Podczas zajęć seminaryjnych dużo uwagi poświęca się kształceniu umiejętności pisania obszernych tekstów naukowych oraz rzeczowego udziału w dyskusji naukowej (przedstawiania własnych sądów, argumentowania, przy zachowaniu szacunku dla twierdzeń innych). Dzięki zdobytym umiejętnościom warsztatowym absolwent studiów II stopnia przygotowany jest do studiów III stopnia, prowadzenia badań naukowych oraz do pracy w sferze edukacji i popularyzacji wiedzy historycznej, w mediach i wydawnictwach oraz w szeroko pojętej administracji. Niezależnie od wiedzy i kompetencji badawczych związanych z nauką historyczną, nasze studia wyposażają studentów w umiejętności, które są przydatne w różnych innych karierach zawodowych:
- umiejętność samodzielnego formułowania problemów badawczych oraz wyboru i zastosowania metod ich rozwiązywania,
- umiejętność przygotowania obszernej wypowiedzi pisemnej na wybrany temat,
- umiejętność pracy w grupie, merytorycznej dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów,
- umiejętność prezentacji wyników swojej pracy badawczej;
- umiejętność samodzielnej pracy.
Trzy fakultatywne specjalizacje zawodowe: nauczycielska – przygotowująca do nauczania w szkołach ponadpodstawowych; archiwistyczna – gwarantująca nabycie uprawnień do pracy we wszystkich rodzajach archiwów oraz popularyzatorska – przybliżająca zasady upowszechniania wiedzy historycznej - oferują studentom nabycie dodatkowych kompetencji zawodowych, cenionych na współczesnym rynku pracy.
Aktualny program studiów dostępny jest na stronie http://www.ihuw.pl/dla-studentow/magisterskie-dzienne-i-wieczorowe/program-studiow.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
W postępowaniu rekrutacyjnym brane będą pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej, dotyczącej czterech lektur z listy opublikowanej w późniejszym terminie (określonym w ogólnej części uchwały rekrutacyjnej) w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów.
Kandydaci oceniani będą w skali od 0 do 100 pkt.
Do I tury rozmów kwalifikacyjnych w lipcu 2019 r. przystąpić będzie mógł każdy absolwent studiów wyższych albo student ostatniego roku studiów wyższych, zarejestrowany w systemie IRK. Warunkiem przyjęcia na studia stacjonarne II stopnia będzie uzyskanie min. 30 pkt. z rozmowy kwalifikacyjnej oraz złożenie w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów, w tym dyplomu ukończenia studiów wyższych. W razie niewypełnienia limitu miejsc - we wrześniu 2019 r., po zakończeniu sesji poprawkowej przeprowadzona zostanie II tura rejestracji i rozmów kwalifikacyjnych. Będą mogli wziąć w niej udział wyłącznie absolwenci studiów wyższych. Tak jak w I turze, warunkiem przyjęcia na studia stacjonarne II stopnia będzie uzyskanie min. 30 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej oraz złożenie w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów, w tym dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Dla kandydatów z dyplomami z innych kierunków niż historia na I roku przewiduje się obowiązkowe zajęcia uzupełniające z programu studiów licencjackich: wstęp do badań historycznych, ćwiczenia z historii Polski lub historii powszechnej oraz nauki pomocnicze historii z epoki, w której student postanowił się specjalizować (łącznie 90h).
Lista lektur do rozmowy kwalifikacyjnej:
- C. Allmand, Wojna stuletnia. Konflikt i społeczeństwo, Krakow 2012
- G. Althoff, Ottonowie. Władza królewska bez państwa, Warszawa 2009.
- H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, Kraków 1987, 1998, 2004.
- J. Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat. Mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, Warszawa 1993.
- R. Bartlett, Tworzenie Europy. Podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe, 950-1350, Poznań 2003.
- A. Barszczewska-Krupa, Generacja powstańcza 1830-1831. O przemianach w świadomości Polaków XIX wieku, Łódź 1985.
- P. Berdowski, Res gestae Neptuni filii. Sextus Pompeius i rzymskie wojny domowe, Rzeszów 2015.
- K. Boroda, Studenci uniwersytetu krakowskiego w późnym średniowieczu, Kraków 2010.
- R. Brubaker, Nacjonalizm inaczej. Struktura narodowa i kwestie narodowe w nowej Europie, Warszawa 1998.
- P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991.
- S. Bylina, Chrystianizacja wsi polskiej u schyłku średniowiecza, Warszawa 2002.
- A. Cała, Asymilacja Żydów w Królestwie Polskim (1864-1897). Postawy, konflikty, stereotypy, Warszawa 1989.
- A. Chwalba, Sacrum i rewolucja. Socjaliści polscy wobec praktyk i symboli religijnych (1870-1918), Kraków 1992.
- Z. Dalewski, Władza – przestrzeń – ceremoniał. Miejsce i uroczystość inauguracji władcy w Polsce średniowiecznej do końca XIV w., Warszawa 1996.
- J. Dzięgielewski, O wolność dla zdominowanych: polityka wyznaniowa Rzeczypospolitej w latach panowania Władysława IV, Warszawa 1992.
- M. Eksteins, Święto wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku, Poznań 2014.
- I. Finkelstein, N.A. Silberman, Dawid i Salomon, Warszawa 2007.
- K. Friedrich, Inne Prusy : Prusy Królewskie i Polska między wolnością a wolnościami (1569-1772), Poznań 2005.
- D. Gawin, Wielki zwrot. Ewolucja lewicy i odrodzenia społeczeństwa obywatelskiego 1956-1976, Kraków 2013.
- A. Guriewicz, Kultura i społeczeństwo średniowiecznej Europy. Exempla XIII w., Warszawa 1997.
- D. Grinberg, Ruch anarchistyczny w Europie zachodniej 1871-1914, Warszawa 1994.
- R. Grunberger, Historia społeczna Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1994.
- M. G. Hansen, Polis: wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa w starożytności, Warszawa 2011.
- J. Holzer, Europa wojen 1914-1945, Warszawa 2008.
- M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750-1831, Warszawa 2008.
- J. Jedlicki, Błędne koło 1832-1864, Warszawa 2008.
- J. Jedlicki, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują. Studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku, Warszawa 1988, 2002.
- T. Judt, Po wojnie: Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008.
- S. Kalembka, Wielka Emigracja 1831-1863, Toruń 2003.
- A. Kersten, Hieronim Radziejowski. Studium władzy i opozycji, Warszawa 1988.
- M. Koczerska, Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.
- W. Kriegseisen, Sejmiki w Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991.
- C. Kuklo, Kobieta samotna w społeczeństwie miejskim u schyłku Rzeczypospolitej szlacheckiej: studium demograficzno-społeczne, Białystok 1998.
- J. Kurtyka, Odrodzone Królestwo. Monarchia Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego w świetle nowszych badań, Kraków 2001.
- M. Lambert, Średniowieczne herezje. Od reformy gregoriańskiej po reformację, Gdańsk 2002.
- J. Le Goff, Narodziny czyśćca, Warszawa 1997.
- W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
- J. Maciszewski, Szlachta polska i jej państwo, Warszawa 1986.
- A. Mączak, Klientela: nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII w., Warszawa 2000 (lub wcześniejsze wydanie).
- A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, wydanie II, Warszawa 2002.
- M. Michalski, Kobiety i świętość w żywotach trzynastowiecznych księżnych polskich , Poznań 2004.
- M. Micińska, Zdrada, córka Nocy. Pojęcie zdrady narodowej w świadomości Polaków w latach 1861-1914, Warszawa 1998.
- Między monarchią a demokracją. Studia z dziejów Polski XV-XVIII w., red. A. Sucheni-Grabowska, M. Żaryn, Warszawa 1994.
- K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
- L. Morawiecki, Władza charyzmatyczna w Rzymie u schyłku republiki, Rzeszów 1989, (2 wyd. Poznań-Gniezno 2014).
- K. Nawotka, Aleksander Wielki, Wrocław 2007.
- M. Niendorf, Wielkie Księstwo Litewskie : studia nad kształtowaniem się narodu u progu epoki nowożytnej (1569-1795), przekł. M. Grzywacz, Poznań 2011.
- D. Olszewski, Polska kultura religijna na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1996.
- E. Opaliński, Kultura polityczna szlachty polskiej w latach 1587-1652, Warszawa 1995.
- A. Paczkowski, Wojna polsko-jaruzelska: stan wojenny w Polsce 13 XII 1981-22 VII 1983, Warszawa 2007.
- K. Reinsberg, Życie seksualne starożytnych Greków, Gdynia 1998.
- E. Rostworowski, Ostatni król Rzeczypospolitej, Warszawa 1966.
- H. Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2012 (i wcześniejsze wydania)
- T. Snyder, Skrwawione ziemie, Warszawa 2011.
- T. Szarota, Życie codzienne w stolicach okupowanej Europy, Warszawa 1995.
- A. Świderkówna, Bogowie zeszli z Olimpu. Bóstwo i mit w greckiej literaturze świata hellenistycznego, Warszawa 2008.
- J. Tazbir, Państwo bez stosów: szkice z dziejów tolerancji w Polsce XVI i XVII w., Warszawa 2009.
- M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.
- H. Wereszycki, Pod berłem Habsburgów. Zagadnienia narodowościowe, Kraków 1986.
- E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994 (i następne wydania)
- A. Wyczański, Wschód i zachód Europy w początkach doby nowożytnej, Warszawa 2003.
- J.P. Vernant, Źródła myśli greckiej, Warszawa 1969, 1996.
- A.B. Zakrzewski, Wielkie Księstwo Litewskie (XVI-XVIII w.) Prawo-ustrój-społeczeństwo, Warszawa 2013.
- H. Zaremska, Żydzi w średniowiecznej Polsce. Gmina krakowska, Warszawa 2011..
- B. Zientara, Henryk Brodaty i jego czasy, Warszawa 1975 (i następne wydania).
- Zubok, K. Pleszakow, Zimna wojna zza kulis Kremla. Od Stalina do Chruszczowa, Warszawa 1999.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Kandydaci mogą zostać zobowiązani do przystąpienia dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego w stopniu umożliwiającym studiowanie, niezależnie od rozmowy kwalifikacyjnej na temat wybranych lektur. Z rozmowy zwolnione są osoby posiadające certyfikat znajomości języka polskiego wydany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego albo zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim. W celu oceny stopnia znajomości języka polskiego kandydaci proszeni są o załączenie skanów niezbędnych dokumentów na koncie rejestracyjnym oraz o kontakt z komisją rekrutacyjną danego kierunku niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.
Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.
Dla kandydatów z dyplomami z innych kierunków niż historia na I roku przewiduje się obowiązkowe zajęcia uzupełniające z programu studiów licencjackich: wstęp do badań historycznych, ćwiczenia z historii Polski lub historii powszechnej oraz nauki pomocnicze historii z epoki, w której student postanowił się specjalizować (łącznie 90h).
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Termin egzaminu: 16-17 września 2019 r.
Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23 9.00-13.00 i 24 września 2019 9.00-12.00
- II termin: 25 9.00-13.00 i 26 września 2019 9.00-12.00
- III termin: 27 9.00-13.00 i 30 września 2019 9.00-12.00
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Instytut Historyczny