Code | S2-ZBD |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Field of studies | Controlling Big Data |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Second cycle |
Educational profile | practical |
Language(s) of instruction | Polish |
Minimum number of students | 30 |
Admission limit | 60 |
Duration | 2 years |
WWW address | https://www.wdib.uw.edu.pl/ |
Required document |
Kierunek objęty wsparciem z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, realizowanym w ramach PO WER, ścieżka 3.5, którego beneficjentami będą studenci przyjęci na studia w roku akademickim 2019/2020.
Studia stacjonarne II stopnia Zarządzanie Big Data mają charakter praktyczny, spełniający oczekiwania świata nauki i biznesu. Kierunek łączy nauki humanistyczne, społeczne i ścisłe, przekazując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w połączeniu z wykorzystaniem najnowszych technologii.
Zajęcia na kierunku prowadzone będą w trzech modułach:
- identyfikacji oraz gromadzenia źródeł informacji i ich klasyfikacji;
- przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych;
- ekonomii i statystyki.
Walorem studiów jest przekazywana studentom wiedza i umiejętności praktyczne w zakresie zagadnień informatycznych i ekonomicznych, a także identyfikacji źródeł, ich klasyfikacji i typologii oraz sposobów wyszukiwania, gromadzenia i zarządzania zasobami cyfrowymi, w tym służących do monitoringu i automatycznego tworzenia archiwów treści pochodzących z mediów społecznościowych.
Ścisła współpraca z instytucjami na co dzień zajmującymi się gromadzeniem, organizacją, przetwarzaniem i analizą dużych zasobów danych zapewnia możliwość odbycia praktyk studenckich w instytucjach działających w obszarze IT, w tym także w ramach spółki „Centrum Rafinacji Informacji” działającej w ramach Uniwersytetu Warszawskiego.
Celem praktyk jest zapoznanie studentów z podmiotami działającymi na rynku cyfrowych usług informacyjnych w zakresie przetwarzania dużych zbiorów danych oraz umożliwienie nabycia umiejętności komunikowania się ze specjalistami z tej dziedziny. Firmy te funkcjonują na rynku komercyjnym jak i w obszarze administracji rządowej i publicznej w sektorze nauki, oświaty czy też kultury. Dla sektora komercyjnego są to np. firmy świadczące usługi w zakresie projektowania dużych baz danych, agencje z obszaru marketingu elektronicznego i mediów społecznościowych. Dla sektora publicznego są to instytucje oferujące cyfrowe usługi informacyjne w postaci systemów informacyjnych i baz danych. Student sam wybiera instytucję, w której będzie realizował praktyki.
Program kształcenia przewiduje praktyki po I roku studiów w wymiarze 10 dni (po 6 godzin dziennie) oraz po II roku studiów w wymiarze 10 dni (po 6 godzin dziennie).
Absolwent studiów „Zarządzanie Big Data”:
- posiada poszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych i humanistycznych, uzupełnioną o elementy wiedzy z nauk ekonomicznych, ścisłych i prawnych, stanowiącą podstawę do podejmowania praktycznych działań;
- potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania źródeł rafinacji informacji sieciowej, rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze aplikacyjnym wskazanym przez instytucje z otoczenia społeczno – gospodarczego;
- potrafi wykonywać zadania o charakterze badawczym i analitycznym na zlecenie instytucji nauki, kultury i edukacji;
- potrafi dostarczać informacje odpowiadające na bieżące potrzeby instytucji i organizacji związanych z przetwarzaniem i analizą informacyjnych zasobów;
- zna poszczególne etapy rafinacji zasobów sieciowych, wykorzystywane w jej ramach narzędzia oraz potrafi je zastosować w praktyce badawczej;
- zna i wykorzystuje metody oraz narzędzia odnoszące się do specjalistycznych analiz Big Data;
- potrafi dokonać interpretacji wyników analiz w kontekście globalnych trendów społecznych, gospodarczych i politycznych;
- zna i rozumie trendy rozwojowe nauki o mediach i technologii informacyjnych mediów obejmujące wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki w praktyce;
- zna i rozumie metodologię badań naukowych, właściwą dla nauki o mediach oraz informatologii, ale także matematyki (statystyki), informatyki i ekonomii.
Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą absolwentom na:
- kompetentne zarządzanie ustrukturyzowanymi i nieustrukturyzowanymi zasobami;
- wykorzystanie ich kompetencji na użytek społeczno-gospodarczy oraz generowanie nowych zapotrzebowań w informacyjnej sferze nauki, edukacji i biznesu.
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW współpracuje z instytucjami i firmami działającymi w branży medialnej, finansowej, informatycznej i informacyjnej, które zadeklarowały chęć współpracy ze studentami i absolwentami kierunku: firma Heidelberg Polska Sp z o.o., Polska Agencja Prasowa SA, Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. , Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. , firma Aleph Polska.
W celu zdobycia dalszych informacji na temat studiów zapraszamy na stronę Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW https://www.wdib.uw.edu.pl oraz na stronę Logistyki Mediów logistykamediow.pl
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
O przyjęcie na studia drugiego stopnia mogą ubiegać się osoby posiadające tytuł licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny.
W postępowaniu rekrutacyjnym brane będą pod uwagę wyniki egzaminu pisemnego – testu wielokrotnego wyboru, który będzie się koncentrować na zagadnieniach:
- Społeczeństwo informacyjne a społeczeństwo wiedzy. Sieciowe zasoby informacyjne.
- Teoria informacji.
- Bazy danych.
- Komunikacja człowiek – komputer.
- Typologia dokumentów.
- Wyszukiwanie informacji naukowej w sieci.
- Cyfrowa postać multimediów.
- Open Access, Open Source i Open Data.
- Bezpieczeństwo teleinformatyczne.
- Usługi i narzędzia Web 2.0 10. Stan i uwarunkowania rozwoju Internetu.
- Podstawy statystyki.
Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać w postępowaniu rekrutacyjnym: 60 pkt
Minimalna liczba punktów konieczna do zakwalifikowania na studia: 30 pkt.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Termin egzaminu: 16 września 2019 r., godz. 15:30, ul. Bednarska 2/4, Aula Kolumnowa
Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23 września 2019 godz. 14:00-18:00, 24 września 2019 godz. 10:00-14:00
- II termin: 25 września 2019 godz. 14:00-18:00, 26 września 2019 godz. 10:00-14:00
- III termin: 27 września 2019 godz. 14:00-18:00, 30 września 2019 godz. 10:00-14:00
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii