Code | S1-BN |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Field of studies | Scientific Information and Library Studies |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 2 |
Duration | 3 years |
WWW address | https://www.wdib.uw.edu.pl/ |
Required document |
Celem studiów I stopnia (licencjackich) jest wykształcenie profesjonalistów w dziedzinie informacji (informatologów i bibliotekoznawców) tak, aby mogli realizować zadania związane z tworzeniem, zarządzaniem i korzystaniem z najnowocześniejszych, ale także tradycyjnych źródeł informacji.
Kierunek studiów Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo związany jest z naukami społecznymi, w programie pojawiają się również treści z nauk humanistycznych.
Wiodącą dyscypliną studiów jest Nauka o komunikacji społecznej i mediach. Inne dyscypliny, które są reprezentowane w programie studiów to: Psychologia, Historia, Językoznawstwo, Filozofia, Literaturoznawstwo.
Studia I stopnia zapoznają z podstawowymi teoriami i szkołami informatologicznymi i bibliologicznymi, dotyczącymi procesów informacyjnych.
Wiedza kierunkowa jest przekazywana na szerokim tle teoretycznym (Psychologia, Historia, Językoznawstwo, Filozofia, Literaturoznawstwo). Studia zapoznają z metodami i technikami badań w omawianym zakresie. Zaznajamiają z podstawowymi typami źródeł informacyjnych, przygotowują do samodzielnego korzystania z nich dla potrzeb własnych i użytkowników, a także przygotowania ich z wykorzystaniem dostępnych technologii teleinformatycznych (ważnym aspektem jest digitalizacja zasobów i zasady tworzenia bibliotek cyfrowych). Szczególną uwagę zwraca się na umiejętność oceny, selekcji i weryfikacji informacji pod względem jej jakości i relewantności.
W programie studiów uwzględnione są treści dotyczące badań i zaspokajania potrzeb informacyjnych różnorodnych grup użytkowników funkcjonujących w środowisku i umożliwianie im partycypacji w życiu lokalnej społeczności, także w wyniku poznania swoich małych ojczyzn i budowania swojego dziedzictwa kulturowego. W efekcie poznania prezentowanych zagadnień i uzyskanych kompetencji absolwenci mają możliwość aktywnego uczestniczenia w pracach instytucji działających na potrzeby organizacji społeczności lokalnych, budowania sieci komunikacji i współpracy lokalnych podmiotów, a także stymulowania i aktywizacji mieszkańców.
Absolwent studiów jest więc przygotowywany do pracy centrach informacyjnych, bibliotekach i innych instytucjach kultury (np. ośrodkach kultury) zajmujących się tworzeniem, gromadzeniem, przechowywaniem, organizowaniem i udostępnianiem informacji w różnych formach i nośnikach. Nieodzownym elementem tego przygotowania jest poznanie narzędzi pracy, ale także form i metod pracy z użytkownikami.
W trakcie studiów istnieje możliwość (dla chętnych) zrealizowania przedmiotów z bloku pedagogiczno-psychologicznego, dzięki którym student uzyskuje kwalifikacje pedagogiczne, potrzebne w pracy z dziećmi i młodzieżą, oraz niezbędne w pracy nauczyciela bibliotekarza. Szczegółowe informacje znajdują się na https://www.wdib.uw.edu.pl/studia/opis-studiow/programy-studiow.
Szczególne znaczenie dla realizacji celów kształcenia mają praktyki zawodowe realizowane w trakcie trzech lat studiów (w programie przewidzianych po I i II roku studiów). Ich celem jest zapoznanie studenta z warsztatem pracy w różnych instytucjach zajmujących się zarządzaniem informacją (np. ośrodkach informacji, bibliotekach) oraz wyszukiwaniem i organizacją zasobów informacyjnych pod kątem zróżnicowanych grup użytkowników, a także ukazanie możliwości adaptacji tej wiedzy do pracy w innych instytucjach zajmujących się wspieraniem edukacji (również środowiskowej), umacnianiem potencjału rozwojowego społeczności, rozwijaniem i wspieraniem integracji i aktywności lokalnej.
Realizacja programu studiów nakierowana jest na osiąganie efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które są niezbędne na współczesnym rynku pracy. Niezbędne są we wszystkich instytucjach zajmujących się gromadzeniem, opracowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji. Zakładane efekty kształcenia osiągnięte zostaną poprzez realizację program studiów, który jest zamieszczony na stronie https://www.wdib.uw.edu.pl/studia/opis-studiow/programy-studiow.
Program studiów I stopnia na kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo jest tak opracowany, że umożliwia kontynuację wybranych treści na studiach II stopnia.
Zasady kwalifikacji
Decyzję o przeniesieniu podejmuje dziekan, biorąc pod uwagę kryteria formalne określone w regulaminie studiów i w wydziałowych zasadach studiowania, średnią ocen kandydata z dotychczasowego toku studiów oraz sytuację życiową kandydata. Podjęcie studiów w trybie przeniesienia jest uzależnione od zaliczenia różnic programowych wynikających z odmienności planów studiów. Liczba tych różnic nie może przekroczyć w skali roku 6 egzaminów, zaliczeń na ocenę i zaliczeń. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może wyrazić zgodę na większą liczbę różnic programowych. Kandydat zobowiązany jest dostarczyć wraz z wnioskiem podpisane przez dziekana zaświadczenie, że wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w jego macierzystej jednostce (nie zalega z żadnymi zaliczeniami i płatnościami), zaświadczenie o liczbie zaliczonych semestrów i średniej ocen z macierzystej jednostki.
Terminy
głoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 1-30 lipca 2019 r., godz. 9:00-15:00, bez sobót i niedziel
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 1-15 września 2019 r., godz. 9:00-15:00, bez sobót i niedziel
Opłaty
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Koordynator ds. rekrutacji w trybie przeniesienia z innej uczelni: Iwona Lompart 22-55-23-918 i.lompart@uw.edu.pl
Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii