Code | SJ-PPW |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Education |
Field of studies | Pre-School and Lower Primary School Education |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Long cycle (first + second cycle) |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 5 |
Duration | 5 years |
WWW address | https://www.pedagog.uw.edu.pl/ |
Required document |
UWAGA! INFORMACJA DLA OSÓB PRZYJĘTYCH ORAZ KANDYDATÓW NA JEDNOLITE STUDIA W ZAKRESIE PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ BEDĄCYCH ABSOLWENTAMI STUDIÓW I STOPNIA W ZAKRESIE PRZYGOTOWUJĄCYM DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA I KLAS I-III.
W dniu 6 sierpnia 2019 roku zostało zmienione Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów (Dz.U. 2019, poz.1498), w którym przywrócono możliwość otworzenia studiów drugiego stopnia (2-letnich magisterskich) w zakresie przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i klas I-III dla absolwentów studiów I stopnia w tym samym zakresie.
Zatem osobom przyjętym (I i II tura rekrutacji) na studia jednolite, kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, które miały rozpocząć studia na IV roku, zostanie zaproponowane przeniesienie na studia drugiego stopnia, kierunek pedagogika nauczycielska w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z terapią pedagogiczną. Procedurę (formularze dotyczące przeniesienia) rozpoczniemy w czasie Dni Adaptacyjnych (24.09.2019 r.).
-----------------------------------------------
- Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: Pedagogika
Charakterystyka programu
Jednolity 5-letni kierunek studiów o profilu ogólnoakademickim kształci nauczycieli na wysokim poziomie, uwzględniając potrzeby współczesnego społeczeństwa i szkoły. Wysoka jakość wczesnej edukacji wspiera rozwój potencjału dzieci, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz efektywne wspomaganie dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Program jest zgodny z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów, standardami kształcenia nauczycieli i Polskimi Ramami Kwalifikacji dla nauk społecznych, a także takich, które spełniają oczekiwania pracodawców. W konstrukcji programu uwzględnione zostały aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, które są zgodne z wskazanymi przez Partnership for 21st Century Skills oraz National Council for Social Studies.
Program studiów ma charakter modułowy i zakłada ścisły związek przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zajęcia dydaktyczne odbywają się głównie w budynku Wydziału (ul. Mokotowska 16/20 w dniach: poniedziałek-piątek zgodnie z kalendarzem akademickim.
Praktyki studenckie organizowane są w placówkach na terenie Warszawy i pod opieką pracownika naukowo-dydaktycznego. W sytuacjach indywidualnych praktyki można zrealizować w miejscu swojego zamieszkania w kontakcie z opiekunem z Wydziału.
Wszystkie informacje dotyczące programu studiów znajdują się na stronie internetowej Wydziału: www.pedagog.uw.edu.pl
Sylwetka absolwenta
Absolwenci są przygotowani do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagoga szkolnego, nauczyciela świetlicy w trzech obszarach:
- projektowania i realizowania programu własnego rozwoju zawodowego i osobistego nauczyciela,
- wspierania rozwoju dzieci i organizowania sytuacji edukacyjno-wychowawczych sprzyjających konstruowaniu przez nie wiedzy i umiejętności w interakcjach społecznych
- tworzenia demokratycznej kultury przedszkola i szkoły jako nowoczesnej, autonomicznej wspólnoty, rozwijającej edukacyjne partnerstwo.
Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna jest wyposażony w:
- kompetencje osobiste nauczyciela, w tym umiejętności:
- definiowania zadań, planowania i organizowanie własnego działania z uwzględnieniem czasu na relaks i rozwijanie zainteresowań, nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym;
- współpracy w zespole, podejmowania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów, projektowania działań w bliższej i dalszej perspektywie;
- korzystania literatury naukowej, badawczej, publikowanej także w językach obcych,
- porozumiewanie się/biegłość w języku ojczystym i angielskim w celu wymiany doświadczeń,
- wyszukiwania i zarządzania informacją - ocena, selekcja informacji, krytyczna analiza, posługiwanie się zasadami prawnymi i etycznymi dotyczącymi dostępu i przetwarzania informacji;
- opracowania elektronicznego Portfolio i dokumentowania doświadczeń zawodowych;
- kompetencje dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela obejmujące:
- nawiązywanie relacji z dziećmi wspierających ich rozwój zgodnie z indywidualnymi potrzebami;
- projektowanie i organizowanie procesu uczenia się dzieci z wykorzystaniem nowatorskich metod, form i środków dydaktycznych, rozwiązywanie problemów wychowawczych, organizowanie tutoringu szkolnego;
- kreatywność i innowacyjność- generowanie oryginalnych pomysłów edukacyjnych, dzielenie się nimi, zaangażowanie w innowacyjne działania, które mogą przynieść wymierny efekt, przedsiębiorczość;
- elastyczność i gotowość do zmiany w związku z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dzieci i otoczenia;
- myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- poznanie i wykorzystanie różnych narzędzi TIK stosowanych w edukacji i zalecanych do pracy z dziećmi;
- kompetencje niezbędne do funkcjonowania w instytucji edukacyjnej jako organizacji społecznej;
- współpraca z innymi- umiejętność efektywnej pracy w zespołach o różnym składzie osobowym, pełnienie różnych ról, elastyczność, kompromisowość i otwartość na pomaganie innym członkom zespołu, przejmowanie odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy;
- kreowanie środowiska wspólnej aktywności innowacyjnej w obszarze oświaty, tworzenie i wykorzystywanie sieci służących współpracy przy realizacji różnych, innowacyjnych celów zawodowych.
Absolwenci są wyposażeni w kompetencje zawodowe, pozwalające wspomagać rozwój indywidualny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, także do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym na rzecz dzieci oraz realizowania działań diagnostycznych i terapeutycznych w sytuacjach zakłócających przebieg rozwoju i edukacji.
Ukończenie studiów uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.
Zasady kwalifikacji
Zgoda na podjęcie studiów w trybie przeniesienia jest podejmowana każdorazowo przez Prodziekana Wydziału Pedagogicznego na podstawie indywidualnej analizy osiągniętych wyników kształcenia.
Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia w trybie przeniesienia po I roku studiów muszą spełnić następujące warunki:
- mieć zaliczony co najmniej I rok studiów pierwszego stopnia,
- uzyskać arytmetyczną średnią ocen (z egzaminów i zaliczeń na ocenę) z całego dotychczasowego toku studiów w jednostce macierzystej minimum 4,0,
- przedstawić wydane przez dziekanat macierzystej jednostki zaświadczenie o wypełnieniu wszystkich obowiązków wynikających z przepisów obowiązujących w tej jednostce (zaliczenie roku, wywiązanie się z płatności za studia).
W przypadku przeniesienia na wyższy rok studiów kandydat przyjmowany jest na kierunek studiów: pedagogika małego dziecka, specjalność: edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, studia pierwszego stopnia.
Terminy
Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23-24 września 2019 r., godz. 9:00-14:00
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 25-26 września 2019 r., godz. 9:00-13:00
Opłaty
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Koordynator ds. rekrutacji w trybie przeniesienia z innej uczelni: mgr Anna Szewczyk 22-55-308-21 rekrutacja.pedagog@uw.edu.pl
Znajdź nas na mapie: Wydział Pedagogiczny