Historia i kultura Żydów, stacjonarne, drugiego stopnia
W mocy od: 12 sierpnia 2019
Zasady kwalifikacji
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
W postępowaniu rekrutacyjnym brane będą pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej, dotyczącej czterech lektur z listy opublikowanej w późniejszym terminie (określonym w ogólnej części uchwały rekrutacyjnej) w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów. Kandydaci oceniani będą w skali od 0 do 100 pkt.
Do I tury rozmów kwalifikacyjnych – w lipcu 2019 r. - przystąpić będzie mógł każdy absolwent studiów wyższych albo student ostatniego roku studiów wyższych, zarejestrowany w systemie IRK. Warunkiem przyjęcia na studia stacjonarne II stopnia będzie uzyskanie min. 30 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej oraz złożenie w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów, w tym dyplomu ukończenia studiów wyższych.
W razie niewypełnienia limitu miejsc – we wrześniu 2019 r., po zakończeniu sesji poprawkowej przeprowadzona zostanie II tura rejestracji i rozmów kwalifikacyjnych. Będą mogli wziąć w niej udział wyłącznie absolwenci studiów wyższych. Tak, jak w I turze, warunkiem przyjęcia na studia stacjonarne II stopnia będzie uzyskanie min. 30 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej oraz złożenie w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów, w tym dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Dla kandydatów z dyplomami z innych kierunków niż Historia i kultura Żydów oraz licencjackich studiów judaistycznych innych uczelni, na I roku przewiduje się obowiązkowe zajęcia uzupełniające z programu studiów licencjackich: wstęp do badań żydowskich oraz wykład (plus egzamin) i ćwiczenia z epoki, w której student postanowił się specjalizować (łącznie 90h).
Lista lektur do rozmowy kwalifikacyjnej:
- Adamczyk-Garbowska Monika, Odcienie tożsamości. Literatura żydowska jako zjawisko wielojęzyczne, Lublin 2004
- Bauman Zygmunt, Nowoczesność i Zagłada, Warszawa 1992 (Kraków 2009, 2012)
- Cała Alina, Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa 1992 i następne wydania (rekomendowane: wyd. trzecie zmienione, Warszawa 2005)
- Datner Helena, Ta i tamta strona. Żydowska inteligencja Warszawy drugiej połowy XIX wieku, Warszawa 2007
- Doktór Jan, Śladami mesjasza-apostaty. Żydowskie ruchy mesjańskie w XVII i XVIII wieku a problem konwersji, Wrocław 1998
- Elior Rachel, Dybuki i kobiety żydowskie w historii społecznej, myśli mistycznej i folklorze, Poznań-Gniezno 2014
- Engelking Barbara, „Czas przestał dla mnie istnieć…” Analiza doświadczenia czasu w sytuacji ostatecznej, Warszawa 1996
- Engelking Barbara, Jest taki piękny słoneczny dzień… Losy Żydów szukających ratunku na wsi polskiej 1942-1945, Warszawa 2011
- Finkelstein Israel, Silberman Neil Asher, Dawid i Salomon, Warszawa 2007
- Galas Michał, Rabin Markus Jastrow i jego wizja reformy judaizmu. Studium z dziejów judaizmu w XIX wieku, Kraków 2007
- Gąsowski Tomasz, Między gettem a światem. Dylematy ideowe Żydów galicyjskich na przełomie XIX i XX wieku, Kraków 1997
- Grabowski Jan, Judenjagd. Polowanie na Żydów 1942-1945. Studium dziejów pewnego powiatu, Warszawa 2011
- Gross Jan Tomasz, Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści, Kraków 2008
- Gross Natan, Film żydowski w Polsce, Kraków 2002
- Haska Agnieszka, „Jestem Żydem, chcę wejść”: Hotel Polski w Warszawie, 1943, Warszawa 2006
- Heschel Abraham Joshua, Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka, Gdańsk 1994 (kolejne wydania: Kraków 2009 i 2015)
- Hundert Gershon David, Żydzi w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku. Genealogia nowoczesności, Warszawa 2007
- Kaźmierczyk Adam, Rodziłem się Żydem… Konwersje Żydów w Rzeczypospolitej XVII-XVIII wieku, Kraków 2015
- Kemlein Sophia, Żydzi w Wielkim Księstwie Poznańskim 1815-1848. Przeobrażenia w łonie żydostwa polskiego pod panowaniem pruskim, Poznań 2001
- Kobrin Rebecca, Żydowski Białystok i jego diaspora, Sejny-Białystok 2014
- Landau-Czajka Anna, Syn będzie Lech... Asymilacja Żydów w Polsce międzywojennej, Warszawa 2006
- Leociak Jacek, Tekst wobec zagłady (o relacjach z getta warszawskiego), Wrocław 1997 (2 wyd.:Toruń 2016)
- Lipszyc Adam, Ślad judaizmu w filozofii XX wieku, Warszawa 2009
- Lisek Joanna, Jung Wilne – żydowska grupa artystyczna, Wrocław 2005
- Maciejko Paweł, Wieloplemienny tłum. Jakub Frank i ruch frankistowski, 1755-1816, Gdańsk 2014
- Méléze-Modrzejewski Józef, Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana, Kraków 2000
- Michlic Joanna Beata, Obcy jako zagrożenie. Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych, Warszawa 2015
- Modras Ronald E., Kościół katolicki i antysemityzm w Polsce w latach 1933–1939, Kraków 2004
- Osęka Piotr, Marzec '68, Kraków 2008
- Prigent Pierre, Upadek Jerozolimy, Warszawa 1999
- Prokop-Janiec Eugenia, Pogranicze polsko-żydowskie. Topografie i teksty, Kraków 2013
- Rosman Moshe, Żydzi pańscy. Stosunki magnacko-żydowskie w Rzeczypospolitej XVIII wieku, Warszawa 2005
- Scholem Gershom, Judaizm. Parę głównych pojęć, Kraków 1991 (ta sama książka została również opublikowana pod innym tytułem: O głównych pojęciach judaizmu, Kraków 1989
- Shmeruk Chone, Legenda o Esterce w literaturze jidysz i polskiej. Studium z dziedziny wzajemnych stosunków dwóch kultur i tradycji, Warszawa 2000
- Trębacz Michał, Izrael Lichtenstein. Biografia żydowskiego socjalisty, Łódź 2016
- Tuszewicki Marek, Żaba pod językiem. Medycyna ludowa Żydów aszkenazyjskich przełomu XIX i XX wieku, Kraków-Budapeszt 2015
- Umińska Bożena, Postać z cieniem. Portrety Żydówek w polskiej literaturze od końca XIX wieku do 1939 roku, Warszawa 2001
- Vermes Geza, Jezus Żyd. Ewangelia w oczach historyka, Kraków 2003
- Wodziński Marcin, Oświecenie żydowskie w Królestwie Polskim wobec chasydyzmu. Dzieje pewnej idei, Warszawa 2003
- Yerushalmi Yosef Hayim, Zachor. Żydowska historia i żydowska pamięć, Warszawa
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Kandydaci mogą zostać zobowiązani do przystąpienia dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego w stopniu umożliwiającym studiowanie, niezależnie od rozmowy kwalifikacyjnej na temat wybranych lektur. Z rozmowy zwolnione są osoby posiadające certyfikat znajomości języka polskiego wydany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego albo zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim. W celu oceny stopnia znajomości języka polskiego kandydaci proszeni są o załączenie skanów niezbędnych dokumentów na koncie rejestracyjnym oraz o kontakt z komisją rekrutacyjną danego kierunku niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.
Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.
Dla kandydatów z dyplomami z innych kierunków niż studia judaistyczne, na I roku przewiduje się obowiązkowe zajęcia uzupełniające z programu studiów licencjackich: wstęp do badań żydowskich oraz wykład (plus egzamin) i ćwiczenia z epoki, w której student postanowił się specjalizować (łącznie 90h).
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Termin egzaminu: 16-17 września 2019 r.
Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23 września 9.00-13.00 i 24 września 2019 9.00-12.00
- II termin: 25 września 9.00-13.00 i 26 września 2019 9.00-12.00
- III termin: 27 września 9.00-13.00 i 30 września 2019 9.00-12.00
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Instytut Historyczny