Kod | S2-AM |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Ameryk i Europy |
Kierunek studiów | Studia amerykanistyczne |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | angielski |
Minimalna liczba studentów | 30 |
Limit miejsc | 70 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres WWW | http://www.asc.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Kierunek objęty wsparciem z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, realizowanym w ramach PO WER, ścieżka 3.5, którego beneficjentami będą studenci przyjęci na studia w roku akademickim 2019/2020.
Dziedziny: nauki humanistyczne oraz nauki społeczne
Dyscypliny: nauki o kulturze i religii, literaturoznawstwo, historia, nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne
Dyscyplina wiodąca: nauki o kulturze i religii
Program
Ośrodek Studiów Amerykańskich jest interdyscyplinarną jednostką naukową i dydaktyczną Uniwersytetu Warszawskiego. Jego pracownicy zajmują się różnymi dziedzinami związanymi ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Ameryką Łacińską: kulturą, literaturą, sztuką, filmem i mediami, historią, gospodarką, polityką, historią idei, społeczeństwem i prawem.
Ośrodek Studiów Amerykańskich UW prowadzi stacjonarne studia amerykanistyczne II stopnia o profilu ogólnoakademickim. Studia trwają 2 lata (cztery semestry). Zajęcia są prowadzone przez stałych pracowników oraz zaproszonych gości. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim. Dodatkowo, studenci mogą wybrać zajęcia prowadzone w języku hiszpańskim. Wśród stałych wykładowców OSA jest m.in. czterech Amerykanów i jeden Meksykanin.
Studia amerykanistyczne II stopnia o profilu hemisferycznym to unikatowy program w polskim szkolnictwie wyższym, zorientowany na rozwinięcie umiejętności badawczych (system proseminariów badawczych) i oferujący zajęcia dotyczące Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej i całego regionu zachodniej półkuli.
Dodatkowo, program zapewnia studentom możliwość doskonalenia innych niż badawcze umiejętności, w tym praktycznych oraz tzw. miękkich (autoprezentacji, pracy w grupie, skutecznego komunikowanie się w środowisku wielokulturowym, organizacji pracy i efektywnego zarządzanie czasem), związanych z akademickim i pozaakademickim środowiskiem pracy.
Studenci mają możliwość praktycznego wykazania się zdobytą wiedzą teoretyczną oraz posiadanym warsztatem badawczym w ramach grupowych lub indywidualnych badań terenowych, kwerend bibliotecznych i wyjazdów konferencyjnych. Przewiduje to, m.in., program grantów badawczych dla 20 najlepszych studentów na dofinansowanie badań terenowych w Stanach Zjednoczonych lub w Ameryce Łacińskiej i kwerend w bibliotekach amerykanistycznych w Europie.
Program studiów dostępny tutaj
Absolwenci
Absolwenci otrzymują dyplom magistra studiów amerykanistycznych. Absolwent dwuletnich studiów magisterskich w Ośrodku Studiów Amerykańskich posiada wiedzę na temat faktów, procesów i zjawisk kulturowych związanych z obydwiema Amerykami, rozumie teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi oraz potrafi rozpoznawać, rozumieć, opisywać, interpretować oraz wyjaśniać ich przyczyny oraz przebieg. Umie przy tym korzystać z odpowiednio dobranych źródeł oraz zaawansowanych metod i narzędzi badawczych. Jest w stanie posługiwać się językiem angielskim co najmniej na poziomie B2+ oraz językiem hiszpańskim na poziomie co najmniej A2, jeśli wybierze lektorat języka hiszpańskiego.
Absolwent jest również przygotowany do gromadzenia, oceniania i łączenia ze sobą faktów z zakresu kultury oraz wyciągania wniosków, współpracy w grupie, planowania projektów i prezentowania ich wyników – pracy, którą na co dzień wykonują badacze, ale także przedsiębiorcy, dziennikarze, nauczyciele przedmiotów humanistycznych i społecznych, aktywiści społeczni oraz pracownicy instytucji publicznych.
Absolwenci przygotowani są do podjęcia studiów doktorskich w zakresie nauk humanistycznych i społecznych zorientowanych regionalnie na zachodnią półkulę, przede wszystkim Stany Zjednoczone oraz Amerykę Łacińską.
Absolwenci OSA znajdują zatrudnienie w biznesie, handlu, gospodarce; dziennikarstwie, mediach; instytucjach kultury; nauce i szkolnictwie; administracji państwowej; służbie zagranicznej i organizacjach międzynarodowych; turystyce.
Budynek „Ksawerów”, Mokotów
Studenci mają zapewnione komfortowe warunki studiów. Zajęcia programu magisterskiego odbywają się w 14 salach wykładowych znajdujących się na dwóch piętrach budynku „Ksawerów” przy Alei Niepodległości 22. Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 16.
Budynek „Ksawerów” jest wyposażony w zewnętrzny podjazd dla osób poruszających się na wózkach oraz windę. Toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Trzynaście sal wykładowch jest wyposażonych w sprzęt komputerowy z dostępem do sieci Internet oraz programowy odtwarzacz popularnych plików wideo, płyt DVD i video CD. Na terenie budynku „Ksawerów” dostępny jest Internet bezprzewodowy (sieć EDUROAM).
Biblioteka OSA UW udostępnia ceniony przez badaczy, studentów i dziennikarzy księgozbiór. Zgromadzone piśmiennictwo dotyczy zarówno Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak i Ameryki Łacińskiej w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
O przyjęcie na pierwszy rok studiów II stopnia mogą się ubiegać osoby, które uzyskały dyplom licencjata, inżyniera, magistra lub równoważny.
Podstawą kwalifikacji na studia jest egzamin pisemny, który jest testem predyspozycji do studiów w języku angielskim. Kandydaci powinni posługiwać się językiem angielskim co najmniej na poziomie B2, lecz zalecana jest znajomość języka na poziomie C1. Test składa się ze 100 pytań sprawdzających umiejętności czytania, logicznego rozumowania, umiejętności pracy z trudnymi tekstami pisanymi w języku angielskim.
Kandydaci muszą uzyskać co najmniej 40 punktów ze 100 możliwych. Na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego Komisja Rekrutacyjna sporządza listy rankingowe obejmujące wszystkich kandydatów.
Lektury przygotowujące do egzaminu. Do wyboru, jeden z podręczników czytania, analizowania i rozumienia tekstów akademickich:
- Godfrey, Jeanne. Reading and Making Notes. London: Palgrave, 2010.
- Slaght, John. English for Academic Study: Reading. Garnet Education, 2012.
- Upton, Thomas A. Reading Skills for Success: A Guide to Academic Texts. Ann Arbor, MI.: University of Michigan Press, 2004.
- Wallace, Michael J. Study Skills in English; Students’ Book: A Course in Reading Skills for Academic Purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
- Wallace, Mike, and Wray, Alison. Critical Reading and Writing for Postgraduates. London: Sage, 2016.
- Opiniotwórcza prasa, np. The New York Times, The Guardian
Egzamin wstępny składa się ze 100 pytań. Każdemu pytaniu towarzyszą cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna jest prawdziwa. Kandydaci otrzymują 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź oraz minus 0,25 punktu za każdą niepoprawną odpowiedź. Kandydaci muszą uzyskać co najmniej 40 punktów ze 100 możliwych. Na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego Komisja Rekrutacyjna sporządza listy rankingowe obejmujące wszystkich kandydatów.
Pytania egzaminu ułożone są tak, żeby jednocześnie:
- mierzyć znajomość języka i narzędzi analizy językowej. W tym celu kandydaci pytani są o synonimy, antonimy, definicje podanych wyrazów oraz wskazanie oksymoronów, a także wskazanie poprawnych gramatycznie konstrukcji. Poprawne rozwiązanie tych zadań wymaga znajomości języka na poziomie co najmniej B2. Pytania tego rodzaju stanowią około 20% ogółu pytań.
- mierzyć intelektualne predyspozycje do studiów:
2a. intelektualne możliwości i przygotowanie do rozumienia tekstów naukowych. W tym celu kandydaci proszeni są o przeczytanie fragmentów tekstów popularnonaukowych i pochodzących z opiniotwórczych gazet. Zadania, które otrzymują kandydaci sprawdzają ich umiejętność intelektualnego przetwarzania informacji zawartych w tekście: wyciągania wniosków, rozpoznawania opozycji, odtwarzania kolejności zdarzeń, odtwarzania stanów emocjonalnych, osądów moralnych oraz poglądów politycznych autora lub narratora. Językowe rozumienie tekstu wymaga znajomości na poziomie B2, lecz jest niewystarczające do udzielenia poprawnej odpowiedzi. Konieczne do tego są predyspozycje i trening intelektualny oraz ogólna wiedza o świecie współczesnym. Pytania tego typu stanowią około 50-55% ogółu pytań.
2b. wiedzę o wydarzeniach historycznych, zjawiskach geograficznych, politycznych i społecznych, prądach artystycznych oraz ideologiach kluczowych dla kultur zachodniej półkuli. Udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytania tego typu wymaga jednocześnie znajomości języka na poziomie B1 oraz wiedzy o Amerykach. Pytania tego rodzaju stanowią około 20-25% ogółu pytań.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Zasady rekrutacji są takie same, jak w przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Z postępowania kwalifikacyjnego zwolnieni są laureaci III etapu Konkursu „Know America” organizowanego przez Fundację Wspomagania Wsi z udziałem Ośrodka Studiów Amerykańskich. Osoby te przyjmowane są w pierwszej kolejności.
Terminy
Termin egzaminu: 17 września 2019 r., godz. 10:00-12:00, sala 317, Ośrodek Studiów Amerykańskich UW, Aleja Niepodległości 22, Warszawa
Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23 i 24.09.2019 (10.00-15.00), sala 313
- II termin: 25 i 26.09.2019 (10.00-15.00)
- III termin: 27 i 30.09.2019 (10.00-15.00)
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Ośrodek Studiów Amerykańskich