Dziennikarstwo i medioznawstwo, stacjonarne, drugiego stopnia


W mocy od: 12 sierpnia 2019

Zasady kwalifikacji

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt.

Rekrutacja odbywa się na kierunek dziennikarstwo i metaloznawstwo, na podstawie oceny z dyplomu, egzaminu oraz rozmowy kwalifikacyjnej z przedstawieniem portfolio zawierającej dorobek kandydata.

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku.

Kwalifikacja obejmuje trzy etapy:

1/ Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 10%);

Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:

2/ Punkty za egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (z wagą 50%);

Sposób przeliczania oceny z egzaminu:

Zagadnienia na egzamin zostaną opublikowane w systemie IRK.

3/ Rozmowa kwalifikacyjna z przedstawieniem portfolio (z wagą 40%);

Sposób przeliczania oceny z rozmowy kwalifikacyjnej:

W portfoilo mogą znajdować się próbki i przykłady prac, mogących być podstawą do oceny umiejętności, zdolności kandydata oraz dokumenty świadczące o jego doświadczeniu zawodowym:

Nieobecność na egzaminie lub rozmowie kwalifikacyjnej dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Zagadnienia na egzamin pisemny i rozmowę kwalifikacyjną na studia II stopnia

Egzamin pisemny

Egzamin pisemny na studia stacjonarne II stopnia na kierunek dziennikarstwo i medioznawstwo będzie miał charakter testu jednokrotnego wyboru.

Zagadnienia:

  1. Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku.
  2. Zróżnicowanie stylistyczne języka mediów.
  3. Potoczność w mediach.
  4. Język i jego odmiany.
  5. Rynek dzienników – charakterystyka danego rynku krajowego (najważniejsze tytuły, wg prestiżu, nakładu i zasięgu [Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja])
  6. Telewizyjni i radiowi nadawcy publiczni w USA i Europie [Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja].
  7. Telewizyjni i radiowi nadawcy komercyjni w USA i Europie [Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Rosja].
  8. Bariery dla kapitału zagranicznego w mediach; przykłady (limity udziałów w rynku i inne warunki)
  9. Rynek informacji: największe światowe agencje informacyjne; regionalizacja i specjalizacja
  10. Media – definicje, klasyfikacje, funkcje, formy własności.
  11. System prasowy i rynek prasowy – charakterystyka pojęcia.
  12. Koncerny medialne na polskim rynku prasowym – główni gracze i charakterystyczne cechy ich działalności.
  13. Tabloidy – historia i współczesność. Najważniejsze tytuły i cechy szczególne.
  14. Dzienniki i tygodniki opinii – sytuacja na polskim rynku. Liderzy, główne tendencje i zmiany w ofercie, sposoby promowania, nowe formy reklamowe.
  15. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (działalność prawodawcza, procesy koncesyjne na rynku radiowym i telewizyjnym, KRRiTV jako organ kontrolny).
  16. Polski rynek radiofoniczny (Polskie Radio S. A. – charakterystyczne cechy i struktura gatunkowa programów, ogólnopolscy nadawcy prywatni, proces koncesyjny, zmiany własnościowa, ewolucja programowa nadawców ogólnokrajowych, grupy rozgłośni radiowych – proces koncentracji, Radio Maryja jako nadawca społeczny).
  17.  Retoryka reklamy
  18. Schematy przekazywania treści w mediach.
  19. Rodzaje interpretacji komunikatów medialnych.
  20. Skutki oddziaływania mediów – główne koncepcje.
  21. Mediatyzacja polityki – analiza pojęcia
  22. Media masowe w systemie politycznym – doktryny medialne
  23. Krytyka podmiotowa i krytyka przedmiotowa.
  24. Charakterystyka reklamy komercyjnej, politycznej i społecznej.
  25. Ochrona dóbr osobistych.
  26. Prawo do informacji.
  27. Ustawowe gwarancje wolności prasy
  28. Odpowiedzialność dziennikarza wobec źródła informacji.
  29. Przedmiot i podmiot prawa autorskiego.
  30. Pojęcie plagiatu i jego postacie.
  31. Strategia public relations.
  32. Definicje public relations.
  33. Rynek public relations w Polsce i na świecie.
  34. Komunikacja dwukierunkowa (feedback, sprzężenie zwrotne) w PR.
  35. Media społecznościowe w PR.
  36. PR a reklama – podobieństwa i różnice.
  37. Polityczne public relations a marketing polityczny.
  38. Lobbing i public affairs.
  39. Podstawowe techniki PR.
  40. „Czarny PR” – cele i metody działania.
  41. Rola badań w public relations.
  42. Marketing, promocja, reklama – relacje wzajemne.
  43. Public relations a marketing.
  44. Najważniejsi przedstawiciele nurtów w fotografii XIX i XX wieku.
  45. Najważniejsze ugrupowania i agencje fotograficzne XX wieku.
  46. Współcześni wybitni przedstawiciele fotografii polskiej i światowej od 1990\
  47. Najważniejsze europejskie konkursy, agencje, wystawy fotograficzne oraz wydawnictwa publikujące fotografię.
  48. Wymień kilku znaczących reportażystów z międzywojnia, PRL i okresu po 89 roku.
  49. Z jakimi przełomami w świecie mediów związałbyś powstanie pojęcia „dziennikarstwa obywatelskiego” .
  50. Co to jest literatura lub teatr faktu? Jeśli znasz, wymień przedstawicieli.
  51. Wymień znaczące polskie filmy dokumentalne, które zdobyły nagrody na festiwalach. Dlaczego uważasz je za znaczące?
  52. Czy reportaż i film dokumentalny to to samo? Uzasadnij wypowiedź.
  53. Jakie problemy uważasz za najważniejsze dla kondycji człowieka u progu XXI wieku?
  54. Polskie festiwale filmowe: sytuacja na polskim rynku, główne tendencje, sposoby promowania.
  55. Oral history: co można rozumieć przez to pojęcie, znaczenie w reportażu i filmie dokumentalnym.

Rozmowa kwalifikacyjna

Kandydaci którzy zaliczą egzamin pisemny otrzymają wiadomości w IRK lub e-mailowo o dokładnej godzinie i miejscu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Nie ma możliwości zmiany terminu.

W trakcie rozmowy poddane zostanie pod ocenę predyspozycje i umiejętności dziennikarskie i artystyczne kandydata oraz jego portfolio. Oceniane także będą wiedza kandydatów oraz ich motywacja do podjęcia studiów na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo.

Przykładowymi zagadnieniami poruszanymi podczas rozmowy będą między innymi:

W skład portfolio mogą wchodzić:

W przypadku braku portfolio komisja obniży ocenę końcową z rozmowy o jeden stopień.

Rozmowa będzie trwała ok. 10 minut.

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Termin egzaminu pisemnego: 16 września 2019 r. godz. 12:00, ul. Bednarska 2/4, Aula Kolumnowa.

Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej zostanie przesłany na e-mail po egzaminie pisemnym.

Termin rozmowy kwalifikacyjnej z portfolio: 17 września 2019 r.

Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii