Kod | S2-PZDK |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Kierunek studiów | Polityki zarządzania dziedzictwem kulturowym |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 45 |
Limit miejsc | 60 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres WWW | https://www.wdib.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Kierunek objęty wsparciem z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, realizowanym w ramach PO WER, ścieżka 3.5, którego beneficjentami będą studenci przyjęci na studia w roku akademickim 2019/2020.
Polityki zarządzania dziedzictwem kulturowym to wspólna propozycja nowego kierunku studiów magisterskich dwóch wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego: Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii oraz Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych.
Jest to kierunek wyjątkowy w skali uczelni, regionu jak i całego kraju. Łączy w sobie treści humanistyczne, społeczne i ścisłe związane z dziedzictwem, kładąc nacisk na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi (np. GIS, analizy Big Data, digitalizacji) i metod nauczania (np. design thinking). Skierowane są one do wszystkich pasjonatów szeroko rozumianego dziedzictwa kulturowego. Studenci poznają zagadnienia związane z gromadzeniem i przetwarzaniem informacji o dziedzictwie, formami i możliwościami jego ochrony, promocji i udostępniania.
Program zajęć dostarcza słuchaczom zarówno treści teoretycznych, niezbędnych do zrozumienia omawianych kwestii, jak i przekazuje praktyczną wiedzę i umiejętności, które student z łatwością będzie mógł wykorzystać w swojej dalszej karierze zawodowej. Zróżnicowane, przez co atrakcyjne, będą również formy kształcenia: od tradycyjnych wykładów i ćwiczeń, przez konwersatoria, po zajęcia warsztatowo-projektowe, zajęcia terenowe i gry miejskie.
Student w ciągu dwóch lat kształcenia będzie miał możliwość współpracy międzysektorowej z różnymi europejskimi ośrodkami naukowymi (np. The Society for Archaeological Sciences, The Association for Asian Studies, Revisionary Interpretations of the Public Enterprise czy Towarzystwem Opieki nad Polskimi Pamiątkami i Grobami Historycznymi we Francji), sektorem publicznym (np. Narodowy Instytut Dziedzictwa, jednostki samorządu terytorialnego) i sektorem prywatnym. Dodatkowo, część zajęć będzie prowadzona przez praktyków i ogólnopolskich specjalistów w danej dziedzinie.
Kierunek oferuje trzy specjalizacje moduły, których wybór następuje po pierwszym semestrze studiów:
- Technologie cyfrowe w dziedzictwie kulturowym – najbardziej ścisła i informatyczna specjalizacja, w ramach której studenci poznają możliwości wykorzystywanie narzędzi IT w dziedzictwie kulturowym;
- Zarządzanie krajobrazem kulturowym – specjalizacja z pogranicza geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, na której studenci zostaną przygotowani do przemyślanego i uporządkowanego zarządzania krajobrazem kulturowym;
- Zarządzanie informacją o dziedzictwie kulturowym – humanistyczno-społeczna ścieżka, podczas której studenci zapoznają się z zasadami i narzędziami do skutecznego wyszukiwania, gromadzenia, opracowania i przetwarzania informacji związanej z dziedzictwem kulturowym.
Program powstał w ramach unijnego „Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego”.
Sylwetka absolwenta
Absolwent jest przygotowany do pracy w charakterze specjalisty i menadżera w zakresie dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego). Posiada poszerzoną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych, uzupełnioną o elementy wiedzy z nauk społecznych i ścisłych, stanowiącą podstawę do podejmowania praktycznych działań odnoszących się do procesów zachodzących w społeczeństwie informacyjnym i gospodarce opartej na wiedzy.
Zorientowany jest na wiedzę i praktyczne umiejętności odpowiadające potrzebom rynku pracy, pozwalające na podjęcie zajęć zawodowych związanych z szeroko pojętą dziedziną dziedzictwa kulturowego, z ochroną oraz promocją dóbr kultury, a także z zakresu logistyki w tym data scientist i data engineer.
Potrafi zbierać dane, archiwizować je, przygotowywać do dalszej obróbki, a przede wszystkim analizować. Umie wdrażać takie rozwiązania technologiczne, które umożliwią przygotowanie odpowiedzi na bieżące potrzeby instytucji i organizacji związanych z popularyzacją i ochroną dziedzictwa kulturowego.
Posiada biegłość analizy Big Data, w połączeniu z umiejętnościami interpretacji wyników w kontekście glokalnych trendów społecznych, gospodarczych i politycznych związanych z szeroko pojętą dziedziną dziedzictwa kulturowego.
Zna podstawy prawne (polskie i europejskie) dotyczące ochrony dóbr kultury. Ma ukształtowane postawy twórcze (jest kreatywny), a także wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne i kompetencje cyfrowe.
Zna mechanizmy oraz procedury źródeł finansowania projektów regionalnych i międzynarodowych. Zna warsztat pracy specjalisty do spraw pozyskiwania środków finansowych oraz metodologię pisania aplikacji do sponsorów i mecenasów kultury.
W życiu codziennym i zawodowym kieruje się wrażliwością społeczną, posiada umiejętności negocjacyjne. Ma ukształtowaną tolerancyjną postawę wobec odmienności i różnic kulturowych.
Potrafi pracować zespołowo, a przede wszystkim zarządzać zespołem i delegować zadania. Jest przygotowany do podjęcia pracy w: jednostkach administracji państwowej i samorządu lokalnego zajmujących się dobrami kultury i szeroko rozumianym krajobrazem kulturowym; regionalnych przedsiębiorstwach zajmujących się turystyką i promocją regionu; instytucjach kultury i jednostkach edukacyjnych, jak również w organizacjach pozarządowych.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
O przyjęcie na pierwszy rok studiów drugiego stopnia mogą ubiegać się osoby z tytułem licencjata, magistra, inżyniera lub równorzędnym.
W postępowaniu kwalifikacyjnym pod uwagę będą brane:
- ocena końcowa na dyplomie ukończenia studiów wyższych – 25%
- wyniku rozmowy kwalifikacyjnej – 75%
Projektowana rozmowa kwalifikacyjna opierać się będzie na grupie zagadnień obejmujących kluczowe elementy dla dalszego studiowania na kierunku. Kandydat wybiera trzy zagadnienia, przy czym każde musi być z innej grupy.
Grupa I.
- Dlaczego warto studiować dziedzictwo kulturowe?
- Pani/Pana miejsce zamieszkania, region z którego Pani/Pan pochodzi i jego atrakcyjność kulturowa.
- Jak rozszerzać społeczną dostępność do dóbr kultury?
- Co to jest mecenat kulturowy i kto może, a kto powinien pełnić funkcje mecenasa kultury?
- Jak Pani/Pan rozumie „wielokulturowość”?
Grupa II.
- Czym, Pani/Pana zdaniem, jest dziedzictwo kulturowe?
- Co Pani/Pan rozumie przez pojęcie „różnorodności dziedzictwa kulturowego”?
- Proszę wskazać, na wybranych przykładach, do czego może prowadzić zaniedbanie dziedzictwa kulturowego.
- Czy dziedzictwo kulturowe może ograniczać lub być ograniczone?
- Czy dziedzictwo może być ograniczeniem?
Grupa III.
- Jaką rolę w polityce i w życiu gospodarczym może pełnić dziedzictwo kulturowe?
- Jaką rolę w życiu codziennym pełni dziedzictwo kulturowe?
- Jaki wpływ na rozwój/zubożenie kultury i jej dziedzictwa ma globalizacja?
- Jakie zagrożenia „czyhają” na dziedzictwo?
- Czy Pani/Pan brała/brał udział w jakiejkolwiek wydarzeniu związanym z dziedzictwem kulturowym?
Grupa IV.
- Jakiego rodzaju dziedzictwo kulturowe powinno być szczególnie promowane w mediach?
- Jaka jest, a jaka będzie rola mediów w promocji kultury?
- Jak wypromować miejscowość, miasto lub region zapomniany i kulturowo zaniedbany?
- Jakiego rodzaju dziedzictwo i kulturę warto promować i dlaczego?
- Proszę podać przykłady wykorzystania dziedzictwa kulturowego w biznesie.
Sposób przeliczania punktów:
1/ Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 25%);
Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:
- ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów
- ocena dobra plus – 80 punktów
- ocena dobra – 70 punktów
- ocena dostateczna plus – 60 punktów
- ocena dostateczna – 50 punktów
2/ Punkty za rozmowę kwalifikacyjną (z wagą 75%);
Sposób przeliczania oceny z rozmowy kwalifikacyjnej:
- ocena celująca albo bardzo dobra –100 punktów,
- ocena dobra plus – 80 punktów,
- ocena dobra – 70 punktów,
- ocena dostateczna plus – 60 punktów,
- ocena dostateczna – 50 punktów,
- ocena niedostateczna – dyskwalifikacja kandydata z postępowania rekrutacyjnego.
Sposób obliczania wyniku końcowego:
W = P*a + M*b,
Gdzie:
- W – wynik końcowy kandydata;
- P – wynik z oceny na dyplomie;
- M – wynik z testu;
- a, b – wagi
Nieobecność na rozmowy kwalifikacyjnej dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Kandydatów przystępujących do rekrutacji z dyplomami zagranicznych uczelni obowiązują takie same zasady jak kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce. W przypadku, gdy nie posiadają żadnego dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego, będą oni zobowiązani do przystąpienia dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość polszczyzny w stopniu umożliwiającym studiowanie. Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do postępowania rekrutacyjnego.
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Termin rozmowy kwlifikacyjnej: 17 września 2019 r., godz. 12:00-20:00, ul. Nowy Świat 69, sala 320
Ogłoszenie wyników: 20 września 2019 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23 września 2019 r. (godz. 14:00-18:00), 24 września 2019 r. (godz. 10:00-14:00)
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 25 września 2019 r. (godz. 14:00-18:00), 26 września 2019 r. (godz. 10:00-14:00)
- III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 27 września 2019 r. (godz. 14:00-18:00), 30 września 2019 r. (godz. 10:00-14:00)
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii